آياچشم زخم واقعيت داردبراي مقابله باآن چه بايد کرد؟

متن سوال: 
آياچشم زخم واقعيت داردبراي مقابله باآن چه بايد کرد؟

سلام وقت شما بخیر

ظاهرا اصل چشم زخم یک امر واقعی ست ولی اینطور هم نیست که هر اتفاقی را ناشی از چشم زخم بدانیم؛ گرفتار خرافات شده و نسبت به دیگران دچار منفی نگری و بدبینی شویم.

 در حدیث آمده که چشم زخم حق است و واقعیت را دارد. هرگاه کسی از شما انسان یا چیز زیبایی را دید و از آن خوشش آمد بگوید:آمنت بالله و صلی الله علی محمد و آله. در این صورت چشم او تأثیر منفی نخواهد داشت(بحار الانوار، ج60 ، ص18)

  امام صادق علیه السلام می فرمایند : چشم زخم حق است. اثر آن ممکن است گاهی باعث مرگ شود. بسیاری از مردگان به خاطر چشم زخم شور چشم ها به دیار قبر رفتند.
بعد فرمود: هر گاه کسی مسلمانی را دید و از قیافه یا مال ویا هر چیزی که به او تعلق دارد، خوشش آمد، فورا ذکر خدا (مثل الله اکبر، سبحان الله، بسم الله، لا حول و لا قوة الابالله العلی العظیم )
بگوید تا اثر شور چشمی آن بر طرف شود. (همان، ص25)

 همچنین در حدیث دیگری می فرمایند :چشم زخم واقعیت دارد. پس خود را با خواندن سوره ناس و فلق هنگام خارج شدن از خانه و خواندن سه مرتبه ما شاء الله لا حول و لا قوّة الا بالله العلیّ العظیم هنگام مشاهده کسی یا چیزی خود و دیگران را از شر آن حفظ کنید. (همان، ص26)

 حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح ذکر کرده که برای در امان ماندن از چشم زخم این دعا خوانده شود :اللهم ربّ مطر حابس و حجر یابس و لیل دامس و رطب و یابس ردّ عین العاین علیه فی کبده و نحره و ماله فارجع البصر هل تری من فطور ثمّ ارجع البصر کرّتین ینقلب الیک البصر خاسئا و هو حسیر. همچنین در مفاتیح الجنان آمده خواندن آیه آخر سوره قلم (و ان یکاد الذین کفرو ا. . . ) برای دفع چشم زخم مفید است.

 با تمام اینها، خیلی مراقب باشید که گرفتار خرافات نشوید و بدون اینکه نسبت به کسی حس منفی پیدا کنید، دعاهای دفع چشم زخم را بخوانید.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها