چرا با اینکه شهوت زن 9برابر مرد است ولی رابطه جنسی مشروعش فقط با یک مرد جایز است؟

متن سوال: 
با سلام. چرا با اينکه شهوت زن 9برابر مرد است ولي رابطه جنسي مشروعش فقط با يک مرد جايز است؟

سند ادعا کتاب پزوهشي بر فرهنگ حيا استاد عباس پسنديده که کتابشان کاملا مستند و مطمئن است و حوزه آن را تاييد و سفارش به خواند کرده. من به بحث داستان تشخيص هويت بچه و ...کاري ندارم .

حرفم اينست که اگر اسلام مطابق فطرت بشر حرف ميزند چرا به ميل زن بي توجهي کرده ولي به مرد نه؟ مقوله جواز چند همسري در مردان و حرمت چند شوهري زنان، دو مقوله مرتبط و در عرض يکديگرند که بايد به هر دو و با توجه به هم نگريست و آن ها را مورد بررسي قرار داد .

از آن جا که ما معتقديم قوانين اسلام براساس نيازهاي واقعي بشر تنظيم شده است، نه احساسات و عواطف، ضرورت هاي اجتماعي در آن مهم ترين نقش را ايفا مي کند، در نتيجه پاسخ کامل به اين پرسش در گرو تحليل دقيق مساله چند همسري و ضرورت هاي فردي و اجتماعي آن است که در صورت تمايل شما در نوبت هاي بعد به آن خواهيم پرداخت.

اما در مورد وضعيت شهوت جنسي در مردان و زنان بايد گفت: ادعاي بيشتر بودن ميل جنسي زنان بر مردان هم از نظر پزشکي مورد تاييد نيست و هم تجربه عمومي بشري در جوامع مختلف مخالف اين ادعا است؛

اصولا نياز جنسي در مردان کاملا متفاوت از نياز جنسي در زنان است، به گونه اي که در اغلب مردان انگيزه اصلي در ازدواج و ارتباط با جنس مخالف خواسته يا نا خواسته، ارضاي نياز جنسي است، در حالي که در اغلب زنان اين انگيزه عاطفي و روحي است. حتي بخش نياز جنسي در آن ها هم ماهيتي دوگانه يعني عاطفي جنسي دارد؛

يعني در ماهيت و حقيقت اين نياز هم تفاوت آشکاري بين زنان و مردان وجود دارد. بايد پذيرفت که در شدت و قدرت اين نياز بين زنان و مردان تفاوت آشکاري وجود دارد، به گونه اي که حتي در جوامع غربي که بيش ترين تحريکات و بيداري هاي جنسي وجود دارد و عدم تمايلات جنسي عامل اجتماعي ندارد، تفاوت بين زنان و مردان در نياز جنسي امري کاملا آشکار است تا حدي که در اکثر اين کشورها ميزان سرد مزاجي جنسي زنان تا حدود 35 درصد جمعيت زنان را تشکيل مي دهد، در حالي که اين امر در مردان شايد به 10 درصد هم نرسد. (1)

البته در مورد 9 برابر بودن ميل جنسي زنان بر مردان بايد گفت که اين امر در روايتي که شيخ صدوق در کتاب خصال نقل فرموده آمده است، به اين مضمون که امام صادق(ع) فرمودند:«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى جَعَلَ الشَّهْوَةَ عَشَرَةَ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ مِنْهَا فِي النِّسَاءِ وَ وَاحِدَةٌ فِي الرِّجَال‏(2) همانا خداى تبارک و تعالى ميل زناشوئى را ده سهم قرار داده است که 9 سهم آن در زن است و يک سهم در مردان‏.» اما تحليل و بررسي سندي و محتوايي روايات امري دقيق و کارشناسانه است و نمي توان به صرف يک روايت برداشت هاي گوناگون فيزيولوژي و فرهنگي و فطري داشت؛ چنان که خود شيخ صدوق بعد از اين روايت به روايت ديگربي از امام اشاره مي فرمايند که به نوعي بيانگر روي ديگر سکه است: «حياء ده سهم است 9 سهم در زنان است و يک سهم در مردان‏» (3) يعني اگرچه زنان 9 سهم از 10 سهم شهوت را دارا هستند. اما 9 سهم از 10 سهم حيا را نيز دارند و حيا نقطه مقابل بروز و ظهور شهوت است.

به علاوه در معناي روايت اول بر فرض صحت سندي آن مي توان گفت اين روايت در مقام کيفيت ميل جنسي در زنان است نه کميت آن؛ يعني ميل جنسي در زنان به طور طبيعي بر ساير تمايلاتشان نمي چربد و به علاوه به حدي نيست که آنان را وادار به رفتارهاي کاملا نامعقول کند،

اما در مقام ارضاءِ اين ميل و تحريک و غليان شهوت، همچنين در کيفيت و استمرار، اين ميل در زنان نسبت به ميل طبيعي مردان برتري دارد.

در واقع ميل جنسي در مردان بسيار قوي تر و نيرومندتر است و منشا رفتارهاي کاملا غير عقلاني و خطر پذيري هاي بالا است، اما در مقام ارضاء اين امر هم در زمان و هم در کيفيت وضعيتي ضعيف تر از وضعيت ميل جنسي زنانه دارد. در نتيجه اکثر آنچه برخي از زنان در دوران تجرد به عنوان نياز جنسي احساس مي کنند، بيش تر ماهيت تجربه جنسي دارد که با ارتباط با همسر برآورده مي شود. پس از ازدواج کم رنگ مي شود، در حالي که در مردان اين نياز ، امري مداوم و کاملا مستقل و قدرتمند باقي مي ماند.

به علاوه بيشتر بودن نياز جنسي زن به هيچ وجه به معناي نياز به تعدد شوهر براي رفع اين نياز نيست و اصولا ماهيت زنان با اين تمايل همخواني ندارد و تحقيقات روانشناسي نيز ثابت کرده است که زنان بيش از مردان خواهان تک همسري و توجه کامل به يک همسر هستند.(4)

پي‏ نوشت‏ها:

1. رک: http://www.seemorgh.com/health/default.aspx 2. شيخ صدوق، الخصال، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1403 ه.ق، ج

2، ص 438. 3. همان، ص 439. 4. مرتضي مطهري، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، تهران ، 1374، ج19، ص 302.

موفق باشيد

پربازدیدترین ها