از کجا استاد اخلاق پیدا کنیم؟ چرا می گویند باید استاد اخلاق داشت؟ ویژگی های یک استاد اخلاق چیست؟ من قبلا با فردی آشنا شدم که مدعی بود علم لدنی دارد! و واقعا هم آدم خوبی بود

متن سوال: 
از کجا استاد اخلاق پیدا کنیم؟ چرا می گویند باید استاد اخلاق داشت؟ ویژگی های یک استاد اخلاق چیست؟ من قبلا با فردی آشنا شدم که مدعی بود علم لدنی دارد! و واقعا هم آدم خوبی بود. دستور چله داد بعدش حالم خیلی بد شد و مدتی افسردگی و اضطراب را تجربه کردم واقعا باید چه کرد و برای تزکیه از کجا شروع کرد؟

از کجا استاد اخلاق پیدا کنیم؟ چرا می گویند باید استاد اخلاق داشت؟ ویژگی های یک استاد اخلاق چیست؟ من قبلا با فردی آشنا شدم که مدعی بود علم لدنی دارد! و واقعا هم آدم خوبی بود. دستور چله داد بعدش حالم خیلی بد شد و مدتی افسردگی و اضطراب را تجربه کردم واقعا باید چه کرد و برای تزکیه از کجا شروع کرد؟
پاسخ:
سلام.پرسشگر محترم
مسلما شاگردی کردن در هر رشته ای استاد لازم دارد و پیمودن هر مسیری راهنما می طلبد و پرواضح است که هر کسی شایستگی استادی و راهنمائی کردن را ندارد رشته اخلاق هم از این اصل مستثنا نیست.کسی که قصد دارد اخلاق را بطور صحیح و بدور از افراط و تفریط رعایت کند نظارت استادی باتجربه بسیار برای او مفید خواهد بود.
استاد راه را نشان می دهد وشیوه پیمودن مسیررا مشخص می کند و تنظیم سرعت سیر و سلوک را بعهده می گیرد.و هرکجا شاگرد اشتباهی بکند می تواند از ارشادات او بهرمند شود.در روایتی امام سجاد علیه السلام می فرماید:«هَلَكَ مَنْ لَیْسَ لَهُ حَكیمٌ یُرْشِدُهُ.»1 كسى كه دانشمند ارشاد كننده اى نداشته باشد گمراه مى شود
برای استاد اخلاق ویژگی های متعددی را برمی شمارند که خلاصه و مهمترین آنها علم، آگاهی و تخصص لازم، تعهد و تقوا و متصف بودن به صفات اخلاقی و رعایت دستورات شریعت است.و نیز می گویند یک استاد خوب شاگرد شناس است وبه روحیات و استعداد و توانائی هرشاگردی توجه دارد و نسخه را به تناسب مزاج معنوی هرشاگردی صادر می کند.استاد اخلاق دعوت به خود نمی کند بلکه دعوت بخدا می کند از مرید بازی پرهیز دارد مدعی کشف و شهود نیست گرچه شاید دارای مقاماتی هم باشد ولی ادعا نمی کند وخودخواهی و منیت را کنار گذاشته است. بسیار باید در این مسیر مراقب بود تا در دام استادنماها گرفتارنیاییم. برای تزکیه نفس بهترین کار ترک حرام ها و انجام واجبات است که دستورهمه ائمه علیهم السلام و سفارش همه اساتید اخلاق است. به آنچه یقین دارید و می دانید ارزش اخلاقی است به دور از افراط و تفریط عمل کنید خداوند کمک می کند آنچه را نمی دانید را کم کم خواهید آموخت حتی اگر استاد اخلاق ندارید غصه نخورید و نگران نباشید دچار استرس و اضطراب نشوید کتابهای اخلاقی فارسی معتبر زیادی در دسترس است می توانید از آنها استفاده کنید مانند کتاب نردبان سعادت نوشته محمدرضا طباطبائی و یا از درسهای عمومی اخلاق اساتید مختلف که درسایت های معتبرموجود است بهره بگیرید.
نتیجه:
وجود استاد اخلاق بسیار مفید و ضروری است هرکسی شایستگی استاد اخلاق بودن را ندارد باید ازاساتید بی‌علم و بی‌‌تقوا پرهیز کرد می توان در نبود استاد اخلاق به دستورات عمومی قرآن و حدیث عمل کرد و از کتابهای معتبر اخلاقی استفاده نمود ونیز ازگفتار و نوشتاردرسهای عمومی اساتید اخلاق بهره‌مند شد.
منابع جهت مطالعه بیشتر:
1-کتاب پرسش ها وپاسخ های دانشجوئی جلد 20 توصیه ها و پاسخ های استاد آیه الله جوادی آملی
2- کتاب رهنمای طریق پرسش‌هایی برای زندگی بهتر از استاد محمد علی جاودان

پی نوشت ها:
1-بحار ج 75 صفحه 128

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها