آیا حاجی فیروز نماد انتقام ایرانیان از اعراب است و...

متن سوال: 
. حاجی فیروز نماد انتقام ایرانیان از اعراب به سبب آشفتگی در دربار ایران ، تیسفون بدست تازیان افتاد، و اسیران زیادی اعم از زن و مرد به بازارهای برده فروشی روانه شدند پیروز نهاوندی، که بعدها ملقب به فیروز ابو لؤلؤ شد نیز در بازار برده فروشان توسط حاکم بصره خریداری شد از آنجا که پیروز ، فردی هنرمند و صنعتگر بود و در فنون آهنگری و نجاری ، رنگرزی و نقاشی سرآمد بود، بعد از چندی با حاکم بصره به توافق رسید که با پرداخت سهمی از درآمدش، به مدینه ، یعنی جایگاه خلافت عمر خلیفه ی مسلمین فرستاده شود.(خلاصه شده)

سلام وقت شما بخیر
1 نسبت دادن حاجی فیروز به جریان قتل عمربن خطاب، نسبتی ناروا و ساختگی است و نه تنها در کتاب دو قرن سکوت در این مورد صحبتی به میان نیامده است که در هیچ منبع معتبر دیگری نیز از این ارتباط نامعقول حرفی در میان نیست.
2 رویداد قتل عمربن خطاب به دست پیروز نهاوندی، کاملا به شکل متن شایعه نیست و تحریف هایی در آن صورت گرفته است. جریان این قتل، به طور کامل در صفحات ۶۸-۷۰ کتاب دو قرن سکوت چاپ ۱۳۳۶ و صفحه ۷۷-۷۹ چاپ ۱۳۸۹ آمده است. طبق نوشته های این کتاب، پیروز نهاوندی، درودگر،  نقاش و آهنگری بود که قبل از اسلام به اسارت روم درآمده بود و سپس مسلمانان او را اسیر کرده و به غلامی درآمده بود. روزی وی برای شکایتی نزد عمر آمد و جوابی نگرفت. آنگاه دست به توطئه و قتل عمر زد. پس از انجام قتل نیز از مسجد بیرون جست و بگریخت، آن گاه مردی از بنی تمیم او را بگرفت و بکشت.
 
3 ماجرای قتل عمربن خطاب در سال 644 میلادی اتفاق افتاده است؛ حال آن که برخی تحقیقات جدید، شخصیت اساطیریِ حاجی فیروز را بسیار قدیمی تر و متعلق به دوران قبل از تمدن بابل (اکد) در ایران (حدودا ۴۰۰۰ هزار سال قبل از میلاد) دانسته اند که این تناقض تاریخی نشان دهنده ی عدم صحت ادعای متن شایعه می باشد.
 4جشن نوروز و آیین های مربوط به آن از جمله حاجی فیروز، ارتباط مستقیمی با ازدواج مقدس دارد. در داستان های اساطیری باستان این ازدواج بدین شکل توضیح داده شده است: "الهه اینانا یا ایشتر (خدای عشق ، بارداری و جنگاوری) عاشق 'دوموزی' یا 'تموز' می‌شود و او را برای ازدواج انتخاب می‌کند. آن گاه یک روز الهه تصمیم می گیرد که به زیرِ زمین برود. پس از رفتن او، باروری روی زمین متوقف می شود. در پی چاره جویی ها، تصمیم گرفته می شود که کسی را به زیرِزمین بفرستند تا الهه بتواند به روی زمین بیاید و باروری از سر گرفته شود. آنگاه پس از اینکه مقرر شد نیمی از سال را دوموزی و نیمی دیگر را خواهرش به زیرزمین بروند، دوموزی را با لباس قرمز در حالی که دایره، دنبک، ساز و نی لبک دستش می‌دهند، به زیرزمین می‌فرستند.
اسطوره ی حاجی فیروز و شادمانی‌های نوروز، نمادی از بازگشت دوموزی از زیرِ زمین و آغاز دوباره باروری در روی زمین می باشند و استفاده از عنوان حاجی (=زائر) برای این سرخ پوش، نشانه ی مسافر بودن او از دنیای زیرین است. چهره سیاه وی نیز نماد بازگشت از جهان مردگان می باشد.
 
5 یکی دانستن اسطوره حاجی فیروز با نگهبان آتش در آتشکده نیز غیرقابل قبول می باشد. چرا که اسناد، تولد پیامبر دین زرتشت را ۱۰۰۰سال  پیش از میلاد مسیح می داند، درحالی که همچنان که قبلا ذکر شد، تاریخچه اسطوره حاجی فیروز به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد . ضمن اینکه به وجود آمدن آتشکده ها را به عنوان نیایشگاه های زرتشتیان، مربوط به دوران پادشاهان هخامنشی (۵۵۰-۳۳۰ پیش از میلاد) دانسته اند و تا ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، زرتشتیان در فضای آزاد نیایش می کرده اند.
 
6 میتراییسم یا آیین مهر، آیینی بود که بر پایه ی پرستش میترا (مهر)، خدای خورشید، عدالت، پیمان و جنگ، در دوران پیش از آیین زرتشت بنیان نهاده شد. به عبادتگاه های این آیین، میترائیوم یا مهرکده گفته می‌شود. ساختمان میترائیوم‌ها از یک ورودی سپس دهلیز درونی که به سه راهرو منتهی می‌شد تشکیل شده‌است. مهراب بالای تالار اصلی قرار می‌گرفت و عبارت بود از گودی اندکی در دیوار که نقش مهر، در حال کشتن گاو در آن دیده می‌شد.  این پرستشگاه ها با آتشکده های زرتشتی متفاوتند و  اثری از آتش در آنها یافت نمی شود.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها