آیا خدا خواسته است که حضرت زینب عاشورا شهیده نشود؟

متن سوال: 
چرا خداوند نخواست که حضرت زينب(س) در روز عاشورا به شهادت برسند؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم



هر حادثه تاريخي ماندگار، علاوه بر عامل ايجادکننده آن(علت محدثه)،‌ نيازمند به علتي است که باعث تداوم و جاودانگي آن در طول تاريخ گردد(علت مبقيه).
حادثه عاشورا يک علت و عامل پديدآورنده داشت و آن جانبازي و شهادت مظلومانه امام حسين(ع) و ياران با وفاري آن حضرت(ع) بود،‌البته حادثه عاشورا دو چهره داشت يک چهره نوراني و درخشان که در آن تمام کمالات و فضايل انساني متجلي شد و آن عبارت است از فداکاري و از خودگذشتگي اباعبدالله الحسين(ع) و ياران با وفاي ايشان ويک چهره تاريک و پليد داشت که در آن تمام رذالتها و پستيها و زشتيهاي دنيا پرستان در آن متبلور و مجسم گرديد.
اين حادثه تاريخ براي جاودانگي و زنده ماندنش، نيازمند راويان و روايتگراني بود که خود شاهد عيني اين حادثه از نزديک بودند تا پيامها و رشادتها و اهداف اين حادثه را به غائبان و نسلهاي بعدي منتقل کنند.
زينب سلام الله عليها با حضرت سجاد عليه السلام اين نقش مهم روايتگري و بيدارکردن وجدانهاي خفته و غبارگرفته را به نحو احسن ايفاء کردند.
اين نقش آفريني در چند محور بررسي مي شود:
1. تبيين و نقل خود رويدادها و حوادث جانگدازي که هر انسان با فطرت و با وجداني را بيدار و هوشيار مي نمود.
2. تبيين اهداف و مقاصدي که امام حسين(ع) با يارانشان به خاطر زنده نگه داشتن آنها به مقام رفيع شهادت نايل شدند.
3. خود حضور فيزيکي و صرف شرکت انسان هاي غم ديده و مصيبت زده در کاخ عبيدالله و کاخ يزيد، خود گواهي عيني بر حقانيت و مظلوميت اهل بيت عصمت عليهم السلام بود که مي توانست تأثير رواني شگرفي در ناظرين داشته باشد.
4. زينب سلام الله عليها نقش پرستار و تسلي دهنده و پناهگاه عاطفي نسبت به يتيمان و کودکان و حتي نسبت به حضرت سجاد عليه السلام را به خوبي ايفاء نمود، اگر اين نقش عاطفي و پشتوانه روحي نبود، شايد اين حادثه آن طور که بايد و شايد تأثيرگذار نمي بود.
بنابراين زينب سلام الله عليها با ايفاي اين چهار نقش عمده و با سخنراني هاي آتشين و علي وار خود، عامل بقاء و استمرار حرکت عاشورا گرديد و اين از حکمت ها و مصلحت هاي الهي بود که زينب عليها سلام همراه اين کاروان باشد تا بعدا نقش روايتگري آن را به خوبي انجام دهد.

سر ني در نينوا مي ماند اگر زينب نبود
کربلا در کربلا مي ماند اگر زينب نبود

موفق و پيروز باشيد.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها