بهداشت معنوی؛ مهمترین عامل سلامت روان خانواده

همایش خانواده و سبک زندگی مرکز ملی پاسخگویی

در همایش خانواده و سبک زندگی مرکز ملی پاسخگویی خراسان عنوان شد:

بهداشت معنوی؛ مهمترین عامل سلامت روان خانواده

اولین نشست از سلسله برنامه‌های فرهنگی – ترویجی «خانواده و سبک زندگی» با موضوع «سلامت روان در خانواده»، با سخنرانی دکتر ایرج وثوق مدرس دانشگاه، روان‌پزشک و مشاوره خانوداه، چندی قبل در سالن همایش‌های مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی خراسان رضوی برگزار شد.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست به مسائل پیرامونی «سلامت روان در خانواده» پرداخت و در مورد افسردگی و علائم آن سخن گفت.

عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران عنوان کرد: «افسردگی» یکی از مسائل بسیار مهم سلامت است که کانون خانواده‌ها را تهدید می‌کند و امسال شعار سازمان بهداشت جهانی به این مسئله اختصاص یافته است.

عضو کمیته مهارت‌های زندگی در خراسان گقت: آمارهای مستند می‌گوید در دنیا حدود یک چهارم جمعیت 20 تا 25 درصد از افسرده گی رنج می‌برند. از هر شش مرد یک نفر و از هر چهار زن یک نفر از افسردگی رنج می‌برد، بنابراین آگاهی از این مسائل کمک می‌کند حساس‌تر و هوشیارتر عمل کنیم.

دکتر وثوق در ادامه به چیستی افسردگی اشاره کرد و اظهار نمود: افسرده با افسردگی فرق می‌کند، افسرده یک علامت است و همه تجربه می‌کنند، ولی افسردگی یک بیماری است. بیماری وقتی است که عامل مشخص است ولی اختلال علت مشخص نیست.

او در این نشست به ذکر چهار عامل مهم افسردگی پرداخت و عنوان کرد: «علل جسمی» که شایعه ترین آن استرس است، «علل اجتماعی» مثل بیکاری، بازنشتگی، فقر، نداشتن مراکز تفریحی و...، «علل روانشناختی» که شیوه فکر کردن و اندیشیدن است و «علل معنوی» که جای بررسی و کند و کاو فراوان دارد.

عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران با تأکید بر حفظ سلامت خانواده، توجه به عوامل معنوی را مهم و حیاتی برشمرد و اظهار کرد: اگر صفاتی مثل ایثار، گذشت، بخشش و یا ارتباط با خالق هستی از بین بروند، انسان افسرده خواهد بود.

دکتر وثوق در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: علائم افسردگی در سنین مختلف فرق می‌کند. شایعترین علائم افسردگی «لذت نبردن، نداشتن تمرکز، کم و زیاد شدن خواب، وزن، اشتها» می‌باشد.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: افسردگی‌ها بر حسب اینکه با جنون باشد یا نباشد، شدید و ضعیف هستند؛ و اگر هر تغییر خُلقی بیش از یک هفته به طول انجامد، باید به پزشک مراجعه شود.

عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران در ادامه به تبیین انواع افسردگی پرداخت و گفت: نوع دو قطبی افسردگی(مانیا)، فرد مبتلا ناتوانی در کنترل رفتار دارد، پرحرف، کم‌خواب، ولخرج، افزایش میل جنسی، پرانرژی می‌شود. این نوع افسردگی «دوقطبی» جزء خطرناک‌ترین مریضی‌هاست.

دکتر وثوق با اشاره به نوع افسردگی در جوانان اظهار کرد: جوانانی که حدودا 20 سال دارند و معمولا دو سال از خُلق پایین رنج می‌برند که «کج خُلقی» نامیده می‌شود. همچنین نوعی دیگر از افسردگی وجود دارد به نام «افسردگی فصلی» که در خانم‌های جوان بیشتر دیده می‌شود.

عضو کمیته مهارت‌های زندگی در خراسان در پایان بهترین درمان افسردگی را ترکیبی از دارو و مشاوره دانست و گفت: مدت درمان افسردگی حداقل شش ماه است و باید آن را جدی گرفت.

بهداشت معنوی؛ مهمترین عامل سلامت روان خانواده

تصویر admin
نویسنده / مترجم: admin

نظر خودتان را ارسال کنید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
9 + 1 =

پربازدیدترین ها