روز عرفه چه روزیست؟

متن سوال: 
روز عرفه چه روزيست؟

نهم ذيحجه را ‏روز عَرَفه گويند. اين روز از روزهاي مهم براي مسلمانان و از جمله شيعيان است. گرچه عيد ناميده نشده اما همچون عيد خوانده شده است. از سوي ديگر از آنجا که امام سوم شيعيان حرکت خود را بسوي کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد براي شيعيان از اهميت بسزايي برخوردار است. همچنين زيارت امام سوم شيعيان در اين روز بسيار توصيه شدهاست.«دعاي امام حسين در روز عرفه» از مهم ترين اعمال اين روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده ميشود.عيد قربان پس از روز عرفه قرار دارد.



نامگذاري روز عرفه

در باره نامگذاري اين روز به عرفه آمدهاست:

جبرائيل عليه السلام هنگامي که مناسک را به ابراهيم ميآموخت، چون به عرفه رسيد به او گفت «عرفت؟»و او پاسخ داد «آري»، لذا به اين نام خوانده شد. و نيز گفته اند سبب آن اين است که مردم از اين جايگاه به گناه خود اعتراف ميکنند و بعضي آن را جهت تحمل صبر و رنجي ميدانند که براي رسيدن به آن بايد متحمل شد. چرا که يکي از معاني «عرف» صبر و شکيبايي و تحمل است.

اعمال حجاج در روز عرفه

در اين روز حجاج از شهر مکه به صحراي عرفات آمده و در آنجا به راز و نياز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر به مکه باز ميگردند.

اعمال غير حجاج روز عرفه

براي اين روز دعاها، نمازها و اعمال مختلفي (از جمله غسل) ذکر شدهاست که شيعيان از جمله افراديکه در حج حضور ندارند بجا ميآورند. از جمله مهم ترين اين اعمال دعاي امام سوم شيعيان در روز عرفهاست.

زيارت امام سوم شيعيان در روز عرفه

يکي از مهم ترين اعمال توصيه شده در اين روز زيارت امام سوم شيعيان (از دور يا نزديک است). در مفاتيح الجنان در اين باره آمدهاست:

زيارت حضرت سيد الشّهداء عليه السّلام که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از اين است، و روايات‏ در کثرت فضيلت زيارت آن حضرت در اين روز متواتر است[يعني از افراد بسياري نقل شدهاست]و اگر کسي در اين روز توفيق يابد، که زير قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسي‏که در عرفات باشد نيست، بلکه بيشتر و بيشتر است.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها