زیبایی شناسی شبهای قدر

زیبایی شناسی شبهای قدر

به مناسبت شبهای پر فضیلت و پر معرفت قدر مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی خراسان رضوی  مجموعه ایی را برای مردم فضیلت خواه و مومن تولید و نشر کرده است که فرا رویتان قرار می‌گیرد

برای دانلود کلیک کنید

ارزشمندی شب قدر

طبق آیات قرآن، شب قدر بهتر از هزار سال است. ماه رمضان امسال به گونه‌ای است که فاصله افطار تا سحر چیزی حدود 7ساعت و نیم خواهد بود. یعنی شب قدر امسال که چیزی حدود هفت و نیم ساعت است، بهتر از هزار سال است. بیایید یک محاسبه ساده ریاضی انجام دهیم تا ارزش مادی این شب بیشتر برایمان روشن شود.

هزار ماه برابر است با هفتصد و بیست هزار ساعت. این زمان در برابر زمان یک شب که هفت و نیم ساعت است، از نظر ارزش کمتر است! اگر هزار ماه را بر هفت و نیم ساعت تقسیم کنیم، عدد 96000 به دست می‌آید. این یعنی هر ساعت از شب قدر برابر با 96هزار ساعت در غیر این شب است. البته اشتباه نکنید؛ برابر با آن نیست، بلکه هر ساعت از شب قدر، بهتر از 96 هزار ساعت در غیر این شب است.

کمی دقیق‌تر شویم. هزار ماه برابر است با 43میلیون و 200 هزار دقیقه. و شب قدر برابر است با 450 دقیقه. هر دقیقه از دقایق شب قدر از 5/66 روز  بهتر است.

در روایات آمده است که حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در شب قدر به صورت فرزندانشان آب می‌زدند که خوابشان نبرد و تا سحر بیدار باشند. با این محاسبه ساده، معنای روایات این‌چنینی بهتر فهمیده می‌شود. تازه متوجه می‌شویم که وقتی برای این شب‌ها برنامه  منظم و دقیقی نداریم، چه فرصتی را از دست می‌دهیم. در سوره قدر آمده است که روح و دیگر ملائکه در این شب نازل می‌شوند. در برخی روایات می‌خوانیم که در این شب تقدیر انسان‌ها رقم می‌خورد و درهای رحمت الهی که در ماه رمضان به صورت گسترده باز شده است، به طور ویژه پذیرای مؤمنانی است که ارزش این شب را می‌فهمند و ارتباطشان را با خدا بیش از پیش می‌کنند.

اگر به شما بگویند قرار است برای 83سال از عمرتان در کمتر از هشت ساعت تصمیم بگیرید، چه می‌کنید؟ قطعاً تمام کارها را رها می‌کنید و تلاش می‌کنید طوری برنامه‌ریزی کنید که تصمیمات شما زندگی بسیار خوبی را برای عمر 83 ساله‌تان رقم بزند. حال اگر به شما بگویند که در این زمان، باید تصمیماتی بگیرید که زمینه‌ساز سعادت شما نه برای 83 سال، بلکه برای عمر جاودان و ابدی باشد، چه می‌کنید؟

چگونه از شب قدر استفاده کنیم؟

برای بهره‌مندی بیشتر از این شب، باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی اعمال، سرعت انسان را در مسیر حرکت به سوی خدا و سعادت ابدی، افزایش می‌دهد. به‌عبارتی، سرعت همه در شب قدر یکسان نیست. برخی با سرعت بالایی به سوی معنویت و رشد و کمال و سعادت حرکت می‌کنند و برخی با سرعت متوسط و برخی نیز در مسیر خلاف جهت سعادت در حرکتند.

اگر می‌خواهید سرعتتان در شب قدر افزایش یابد، از تفکر ابتدایی برای بهره‌مندی بهتر در این شب غافل نباشید. حتماً قبل از فرارسیدن مغرب شب قدر، زمانی را برای تفکر در نظر بگیرید و با خود و خدای خود خلوت کنید و به برداشت هرچه بیشتر و بهتر از این شب بیندیشید. تلاشتان را به این موضوع معطوف کنید که چه اعمالی بهترین اعمال در شب قدر است. روایاتی در زمینه بهترین اعمال در شب قدر موجود است که می‌توانید به آنها رجوع کنید، اما توجه داشته باشید که شاید یکی از بهترین کارها در این شب، حلالیت طلبیدن از کسانی است که به گردن شما حق دارند. فضای معنوی شب قدر، دل‌ها را مهربان می‌کند، بنابراین بهترین فرصت برای کم کردن بار حق‌الناس از دوش خود، شب قدر است. همچنین خواندن قرآن و انس با آن را سرلوحه اعمال خود در شب قدر قرار دهید. قرآن کلام خداست. وقتی قرآن می‌خوانیم، انگار خدا دارد با ما سخن می‌گوید، بنابراین قرآن خواندن به معنای هم‌کلامی با خداست. انسان با هم‌کلام شدن با افراد مختلف، از آنها تأثیر می‌گیرد. هم‌نشینی با قرآن و هم‌کلامی با خدا نیز این ویژگی را دارد و بهترین شب برای هم‌کلامی با خدا، شب قدر است.

شب قدر شبی سرنوشت ساز است. قبل از ورود به آن، با انجام اعمال مقدماتی و تفکر، زمینه بهره‌مندی هرچه بیشتر خود از آن را فراهم کنید.

زیبایی شناسی شبهای قدر

تصویر admin
نویسنده / مترجم: admin

نظر خودتان را ارسال کنید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
17 + 0 =

پربازدیدترین ها