طراحی بازی ساده برای کودکان

چطور بازی های جذاب برای کودکمان طراحی کنیم؟
1-ابعاد مختلف رشد را فراموش نکنید!
امروزه بسیاری از والدین به دنبال بازی هایی هستند که ابعاد آموزشی مشخصی داشته باشند، به عنوان مثال فرزندشان با دنیای حیوانات آشنا شود، حروف الفبا را بیاموزد، با اصطلاحات انگلیسی آشنا شود و … هر چند پیدا کردن چنین مهارت هایی بسیار خوب است اما توجه داشته باشید که اگر قرار باشد در حین بازی، تنها متمرکز بر تقویت توانایی های شناختی او باشید، به احتمال زیاد سایر بخش ها فراموش خواهند شد و در واقع رشد فرزند شما ممکن است شکلی ناهماهنگ پیدا کند.
بچه ها قرار است در ابعادی مانند توانایی های حرکتی (عضلات بزرگ و عضلات کوچک)، توانایی زبانی، ریاضی، زیبایی شناسی، موسیقی، مدیریت هیجانی، تقویت روابط عاطفی، مهارت های اجتماعی، تقویت حافظه، تقویت حس چشایی و بویایی، مسئولیت پذیری و … هم رشد داشته باشند. با توجه به تنوع این ابعاد، شما می توانید فعالیت های متنوعی را برای فرزندتان در نظر بگیرید.
البته همیشه به یاد داشته باشید که صرف بازی کردن خود برای بچه ها آموزنده است؛ به ویژه زمانی که آنها کاری را با علاقه انجام می دهند، پس فراتر از همه اهداف به دنبال این باشید که فعالیتی لذتبخش برای فرزندتان و البته خودتان ترتیب دهید.

2-امکانات خود را درست ارزیابی کنید!
بسیاری از ما امکانات خودمان را فراموش کرده یا توجهی به آن نداریم. زمانی هم که صحبت از امکانات لازم برای بازی می شود، تصور می کنیم زمانی که در حال زندگی در آپارتمانی کوچک هستیم، شرایط لازم و حتی حداقلی را برای برنامه ریزی فعالیت های متنوع برای فرزندمان نداریم اما گاهی کافی است با کمی دقت به اطراف خود نگاه کنیم؛ در همین آپارتمان کوچک هم گاهی امکانات فوق العاده ای برای بازی پیدا می شود!

به عنوان مثال یک بالکن آفتابگیر کوچک که می توان گلدانی داخل آن قرار داد و باغبانی کرد، راهرویی باریک که زدن پرده پارچه ای و دو نیمه کردن آن کاری ندارد و البته می توان بعد از آن از پشت پرده، نمایش سایه اجرا کرد.

علاوه بر چنین مواردی شاید مجلات قدیمی داشته باشید که ترجیح بدهید آنها را دور بریزید، بی خبر از اینکه تصاویر آنها برای برش زدن عالی است .

این روزها در بیشتر خانه ها وسایل الکترونیکی مانند کامپیوتر، تبلت، گوشی هوشمندت و … پیدا می شود؛ در زمان لیست کردن امکانات این بخش را هم حتما در نظر داشته باشید چرا که با این کار هم علائق فرزند خود را به رسمیت شناخته اید، هم با دنیای او آشنا شده اید و هم می توانید به نوعی بر استفاده بیش از اندازه از این بازی ها نظارت و کنترل بهتری داشته باشید.

3-در ارزیابی امکانات خود را از قلم نیندازید!

اما علاوه بر قابلیت های خانه، قابلیت های خود را نیز دست کم نگیرید، به عنوان مثال ممکن است شما ذوق آواز خواندن داشته باشید یا اینکه علاقه زیادی به درست کردن کیک داشته باشید و البته دستور پخت کیک های ساده زیادی هم بلد باشید. علاوه بر قابلیت های خود، گاهی نقاط ضعف ما نیز می تواند انگیزه لازم برای آغاز فعالیت های جذاب با فرزندمان را در ما ایجاد کند. به عنوان مثال زمانی که از اضافه وزن رنج می بریم، داشتن برنامه برای فعالیتی فیزیکی یا پارک رفتن، می تواند هم برای فرزند ما جذاب باشد و هم فواید قابل توجهی برای شخص ما به دنبال داشته باشد.

طراحی بازی ساده برای کودکان

تصویر modir
نویسنده / مترجم: modir

نظر خودتان را ارسال کنید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
2 + 18 =

پربازدیدترین ها