چراپیامبر زنشوهر داری به عقد خود در آورده است؟

متن سوال: 
متن شبهه : پیغمر از خیبریان اسیر بسیار گرفت که صفیه زن کنانه بن ربیع و دو دختر عموی او از آن جمله بودند و پیغمبر صفیه را برای خویش برگزید.

.

 

 

 

1⃣در تمامی منابع تاریخی تشیع و تسنن، از جمله «  تاريخ يعقوبی، ج 2، ص 56 (واقعه خيبر)؛ الطبقات الکبرى، ج 8، ص 129؛ سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 231 ـ 232 و اسد الغابه فی معرفة الصحابه، ج 5، ص 490 و همچنین در صحيح مسلم، ج 4، ص 146 و ...» آمده است که صفیه دختر حیی بن اخطب یهودی بود.

2⃣یهودیان حتی پس از پیمان صلح و عدم جنگ با پیامبراکرم (ص) پیمان شکنی کردند و با کفار و منافقین همکاری کردند، نقض بیعت نمودند و به جنگ خیبر انجامید.

3⃣‌حیی بن اخطب رئیس قبیله بنی نضیر، در جنگ خیبر کشته شد و شوهرش(صفیه) کنان نیز قبل از پیمان صلح کشته شده بود و خودش در جنگ خیبر به اسارت درآمد.

4⃣در تمامی اقوال تاریخی آمده است: «پیامبر به او پیشنهاد کرد که اگر مسلمان شود و خدا و رسولش را انتخاب کند او را آزاد فرماید، صفیه گفت من مسلمان شدم و خدا و رسولش را انتخاب می ‏کنم. پیامبر او را آزاد کرد و به همسرى برگزید و آزادى او را مهریه ‏اش قرار داد.‌« (محمد بن سعد، طبقات الکبری،ترجمه،ج‏8،ص 124.)

5⃣المغازی واقدی، ص 539  می‌نویسد:  «ایشان در بازگشت از خیبر، و پیش از ازدواج، به صفیه فرمودند: اگر بخواهی به دین خودت باشی، تو را مجبور به ترک آن نمی‌کنم، ولی اگر خدا و رسول او را برگزینی، تو را به همسری برگزینم.» صفیه گفت: «حتماً خدا و پیامبر او را بر می‌گزینم».

6⃣پس حضرت (ص) ابتدا صفیه را دعوت به اسلام نمود. چون پذیرفت آزادش کرد و چون آزاد شد، به میل و رقبت خود پیشنهاد ازدواج را پذیرفت و به همسری پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله درآمد

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها