چرا برای امام حسین اربعین می گیریم ؟

متن سوال: 
چرا براي امام حسين (ع) اربعين مي گيرند ولي براي بقيه ائمه اطهار (ع) اربعين نمي گيرند؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
به طور کلي عزاداري امام حسين (عليه السلام) با ساير امامان تفاوت دارد و اين به دليل گستره ي کمي و کيفي واقعه ي عاشوراست. وضعيت خاص جهان اسلام و مسلمانان، حالات حاکمان مسلمان و ظلم هاي آنان، تحقير امت اسلامي، تشديد ظلم عليه شيعيان، فراموشي آموزه هايي چون امر به معروف و نهي از منکر، شيوع بدعتها و ... از يک سو و موقعيت ويژه ي ابا عبدالله الحسين (ع) از جهت مظلوميت و تنهايي و نوع جنگ و برخورد فيزيکي با آن حضرت و اهل و عيال ايشان، درسهاي تربيتي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و ديني آن از سوي ديگر همه و همه شکل خاصي به اين حادثه داده که باعث شده که پيامبر اکرم (ص) و حضرت زهرا و تمام ائمه ي اطهار، بر احياي عزاداري آن حضرت تأکيد فراوان داشته باشند.

اين تأکيد به عزادارى بر حضرت سيدالشهدا(ع) به خاطر فلسفه هاى سازنده و تربيتى متعدد آن است، از جمله:
1- زنده داشتن ياد و تاريخ پرشکوه نهضت حسينى
2- الهام بخش روح انقلابى و ستم ستيزى
3- پيوند عميق عاطفى بين امت و الگوهاى راستين
4- اقامه مجالس دينى در سطح وسيع و آشنا شدن توده ها با معارف دينى
5- پالايش روح و تزکيه نفس
6- اعلام وفادارى نسبت به مظلوم و مخالفت با ظالم و...
عزاداري براي سيد الشهدا به طور خاص از سوي اهل بيت (ع) تأکيد شده است و اساساً نبايد آن را با ساير عزاداري ها مقايسه کرد. اين اهميت به ماهيت پيامي باز مي گردد که اين قيام داشته است.

شايد از وجوهي که براي برگزاري روز اربعين براي سيدالشهدا (ع) از سال 61 هجرت و از آن زمان تا حال که شيعه بر اين امر هميشه قيام و اقدام کرده و آن را زنده نگه داشته است، آن است که براي سيدالشهدا (ع) زمين و آسمان تا چهل روز گريه کرده است؛ چنان که جناب زراره بن اعين (ره) که از اکابر اصحاب اهل بيت و فقهاي شيعه اماميه است، از حضرت امام صادق (ع) روايتي نقل کرده به اين عبارت که: قال ابوعبدالله(ع): يا زراره! إن السماء بکت علي الحسين (ع) أربعين صباحا بالدم، و إن الأرض بکت عليه أربعين صباحا بالسواد، و إن الشمس بکث اربعين صباحا بالکسوف والحمره، و إن الملائکه بکت عليه أربعين صباحا و... الحديث. ( کامل الزياره ، ص 81 و مستدرک الوسائل ، ج 2، ص 215)

از اين حديث شريف که در يکي از کتب معتبر حديث شيعه کامل الزياره نقل شده استفاده مي شود که بکاء آسمان و زمين و ملائکه و آفتاب بر سيدالشهدا تا چهل روز طول کشيده است. شايد انتقال همين معنا از سوي اهل بيت اين سنت را در ميان مردم ايجاد کرده است.

رسيدن کاروان اسيران در سفر بازگشت به صحراي کربلا در چهلم شهادت آن حضرت، و عزاداري معروفي که شد، به همراه زيارت اربعين در اين مسئله دخالت داشته است.

عزاداري براي سيد الشهدا به طور خاص از سوي اهل بيت (ع) تأکيد شده است و اساساً نبايد آن را با ساير عزاداري ها مقايسه کرد. اين اهميت به ماهيت پيامي باز مي گردد که اين قيام داشته است
موفق و پيروز باشيد.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها