آیا بر اساس متن کتاب سفینه البحار، امام حسین ع امام سوم شیعیان، ایرانیان را خوار و بردگان اعراب می‌داند؟

متن سوال: 
آیا بر اساس متن کتاب سفینه البحار، امام حسین ع امام سوم شیعیان، ایرانیان را خوار و بردگان اعراب می‌داند؟

#پاسخ_شبهه

پاسخ اجمالی
اولا این حدیث از امام حسین‌ع نیست و از امام صادق‌ع است. ثانیا وقتی به متن حدیث در سفینه البحار رجوع می‌کنیم خواهیم دید در این حدیث امام صادق‌ع بر ارزش عجم‌ها بر عرب‌ها تاکید کرده و با عبارت (فهذه فضیلة العجم) یکی از فضائل عجم‌ها را نسبت به عرب‌ها تبیین کرده‌اند.
پاسخ تفصیلی
1-بی‌اطلاعی شبهه‌سازان از مباحث حدیثی و رجالی
در این قسمت از سفینه آمده است:
معاني الأخبار: عن ضريس بن عبد الملك قال: سمعت أبا عبد اللّه عليه السّلام يقول...(1)
ضریس بن عبدالملک از اصحاب امام صادق ع است. (2) و کسانی که در صدد ساختن این شبهه بوده‌اند به خاطر عدم اطلاع از مباحث رجالی (اباعبدالله) در این متن را بر امام حسین ع منطبق کرده‌اند. در حالیکه (اباعبدالله) در این متن کنیه امام صادق‌ع است نه امام حسین‌ع
2-بی‌اطلاعی شبهه‌سازان از مباحث لغوی یا تحریف عمدی معنای لغت
لفظ (عجم) در لغت عربی به معنای (ایرانی) نیست بلکه به غیرعرب عجم گفته می‌شود. (3) لذا تاکید بر لفظ (ایرانی) در این شبهه یا عمدی است یا از روی جهل
۳-بی‌اطلاعی از ادبیات عرب
معنای روایت آنچه در این شبهه بیان می‌شود، نیست. روایت می‌گوید معیار برتری، عرب بودن نیست بلکه معیار ایمان است لذا هر کسی شیعه ما باشد او عرب است هر چند در ظاهر ایرانی یا ترک یا... باشد. مثل اینکه در گفتگوهای متعارف گفته می‌شود، هر کسی فلان خصوصیت را داشته باشد ما او را از خود می‌دانیم. علت این معنا نوع جمله‌بندی این متن است. متن این است: (نحن قريش و شيعتنا العرب و عدوّنا العجم.) اگر در عربی بخواهند متن مدنظر شبهه‌سازان را بگویند متن باید به این عبارت بیان می‌شد: (نحن قریش و العرب شیعتنا و العجم عدوّنا)
۴-در سفینه البحار در این قسمت بر عکس ادعای کسانی که شبهه پراکنی می‌کنند متن بیان شده در صدد بیان ارزش و جایگاه رفیع عجم‌هاست زیرا اینگونه آمده است:
در سوره شعراء آیه ۱۹۸ می‌فرماید: " ولو نزلناه على بعض الأعجمین فقرأه علیهم ما کانوا به مؤمنین." یعنی : "هرگاه ما قرآن را بر بعضى از عجم (غیرعرب) ها نازل مى‌کردیم ... و ایشان آن را بر اعراب مى‌خواندند، (اعراب به دلیل شدت تعصب) به قرآن ایمان نمى‌آورند.
لذا امام صادق(ع) در حدیثی در تفسیر این آیه می‌فرماید: " لو نزل القرآن على العجم ما آمنت به العرب ، وقد نزل على العرب فآمنت به العجم ، فهذه فضیلة العجم" یعنی : "اگر قرآن بر عجم نازل می شد اعراب به آن ایمان نمی‌آوردند و این قرآن بر اعراب نازل شد و عجم ایمان آوردند و این فضیلتی برای عجم است."
اما شبهه‌سازان به صورت عمدی یا از روی نفهمی کل این متن و با نکات بالا را کنار گذاشته و در صدد تحمیل خواسته خود به این متن و به این کتاب هستند.
1. قمى، عباس، سفينة البحار - قم، چاپ: اول، 1414 ق. ج6 ص165
2. معجم‏رجال‏الحديث ج9، ص148
3. لسان العرب، ج‏12، ص: 385
کانال ما را به والدین و جوانان معرفی کنید
#پرسش_و_زندگی
https://eitaa.com/eporsesh

پربازدیدترین ها