آیا بهشت حضرت حضرت آدم بهشت اخروی بوده است؟

متن سوال: 
با سلام و خسته نباشيد مگر وقتي شيطان به آدم سجده نکرد، خدا او را از بهشت بيرون نکرد؟پس چطور توانست آدم و حوا را گول بزند تا سيب را بخورند؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم در پاسخ اين شبهه اولاَ عرض مي شود که: بهشت حضرت آدم (ع) حالت برزخى داشته است و بهشت خلد و جاويد نبوده است. براساس آنچه در روايات و تفاسير بيان شده است، بهشت حضرت آدم، باغي از باغ هاي دنيا بوده است؛ زيرا اگر بهشت همان بهشت موعود نيکان و پاکان باشد، با آيات قرآن منافات دارد که مي فرمايد: «مقربان درگاه الهي در باغ هايي قرار دارند که در آنجا سخن بهيوده و لغو نميشنوند و در آنجا گناهي صورت نميگيرد». پس بهشت جاي ورد اشخاص آلوده به گناه نيست و شيطان که آلوده به گناه بود چطور ميتوانست به بهشتي که موعود نيکان است وارد شود؟!از امام صادق(ع) روايت شده است که ايشان درباره بهشت فرمودند: «بهشت حضرت آدم، باغي از باغ هاي دنيا بود که خورشيد و ماه بر آن ميتابيد و بسيار زيبا و آب و هواي خوبي داشت. اگر آن بهشت، بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن رانده نمي شد»( تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 62). ثانياً: در کلام خداى تعالى نيامده که ابليس داخل بهشت شده باشد، و بنا بر اين اصلا موردى براى اشکال نمى ماند، آنچه در اين باره آمده، در روايات است، که آنهم بخاطر اينکه روايات آحاد است، و بحد تواتر نمى رسد، قابل اعتناء نيست، علاوه بر اينکه احتمال آن هست که راويان آنها روايت را نقل بمعنا کرده باشند، و عين الفاظ امام را نياورده باشند، و بهمين خاطر چيزى در کلمات آنان اضافه شده باشد.تنها آيه اى از قرآن که دلالت دارد بر اينکه ابليس داخل بهشت شده حکايت کلام ابليس به آدم است، که مى فرمايد: « و قال ما نهاکما ربکما عن هذه الشجرة، إلا أن تکونا ملکين، أو تکونا من الخالدين» ترجمه: ابليس بآن دو گفت: پروردگارتان شما را از اين درخت نهى نکرد، مگر براى اينکه دو فرشته نباشيد، و از کسانى نشويد که جاودانه در بهشت هستند( سوره اعراف آيه 20)و دلالتش بر اين معنا از اين جهت است که کلمه (هذا- اين درخت)، در آن آمده، و چون اين کلمه مخصوص اشاره به نزديک است، پس گويا ابليس در نزديکى آن درخت به آن اشاره کرده و اين سخن را به آدم گفته است. و لکن استدلال به اين آيه نيز درست نيست، براى اينکه اگر کلمه (هذا) همه جا دلالت بر نزديک بودن مکانى مشار اليه باشد، بايد در آيه: « و لا تقربا هذه الشجرة، فتکونا من الظالمين» ( سوره اعراف آيه 19 ) که نهى خدا و خطابش بادم و همسر اوست، اين دلالت را بکند، و حال آنکه خدا بزرگتر از آنست که به نزديکى و دورى مکانى توصيف شود، (پس هم چنان که در اين آيه دلالت ندارد، چه مانعى دارد که بگوئيم در آن آيه نيز دلالت ندارد). پس شيطان وارد بهشت موعود که از ان رانده شده بود نشد، بلکه وارد باغي از باغ هاي زمين که بهشت زميني بود و حضرت آدم و حوا در آن سکونت داشتند شد. موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها