آیا به لحاظ قانونی حکم سنگسار جاری می شود یا خیر؟

متن سوال: 
سلام ببخشيد آيا رجم و سنگسار از منظر دين اسلام مورد تأييد است؟ آيا در نظام حقوقي ايران از آن براي مجازات مجرمين استفاده مي شود؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم در راستاي پاسخگويي به پرسش فوق چند نکته اشاره مي شود: 1. در مورد رجم آيه‏اى در قرآن مجيد نيامده است. نه تنها اين حکم بلکه بسيارى از احکام مسلم شرعى که حتى از ضروريات دين است در قرآن نيامده. از باب نمونه مسائل راجع به غسل و تعداد رکعات نماز ,کيفيت ازدواج و.... البته ضرورتى هم ايجاب نمى‏کند که تک تک احکام شرعى به صورت مبسوط در قرآن ذکر شود. قرآن کريم در آيات متعددى ما را به سوى پيامبر و اهل بيت او عليه السلام رهنمون شده دستور به فراگيري احکام الهي از رسول مکرم اسلام نموده و اطاعت ازآنان را بر ما واجب نموده و يا اطاعت از پيامبر را اطاعت از خداوند دانسته است. به همين جهت سنّت که گفتار پيامبر و اهل بيت معصومين پيامبر عليهم صلوات الله است يکى از منابع استخراج احکام شرعى در کنار قران به شمار مى‏رود و بسيارى از احکام شرعى از روايات پيامبر و اهل بيت‏عليه السلام استفاده مى‏شود، همان طور که بيش از سه هزار حکم شرعي در مورد نماز در قرآن نيامده ولى در سنت معصومين‏عليه السلام تبيين شده‏اند. حکم رجم زناکارى که داراى همسر باشد با تحقق شرايط آن يکى از مسائلى است که با روايات متعدد از پيامبر و ائمه معصومين‏عليه السلام ثابت شده است. و محل اتفاق جميع فقها است بلکه به حد ضرورت و بداهت بين مسلمانان رسيده و جاى تأمل و ترديد در اين حکم وجود ندارد. در جلد 28 کتاب شريف وسائل الشيعه بيش از 18 روايت به طور صريح و صحيح در اين مورد نقل شده است. 2. حکم سنگسار مخصوص کساني است که در حالي زنا کنند که: اولاً متأهل و داراي همسر باشد ثانياً به همسر خود دسترسي داشته باشد و بتواند با او آميزش جنسي داشته باشد. مثلاً در سفر نباشد و يا داراي عذر منافي با مسائل زناشويي نباشد. مانند عادت ماهيانه و يا ناشزه بودن همسر يا عنين بودن مرد ثالثا طبق شرايط خاص و بسيار سخت نزد حاکم شرع به اثبات برسد. بعد از حصول اين شرائط اگر مرد يا زن متأهل برخوردار از همسر حلال و بي مانع، به گناه زنا آلوده شوند و در فضايي کاملاً آزاد چهار بار به اين عمل خود اقرار کنند يا چهار شاهد عادل عيناً اين عمل زنا را با خصوصياتش ملاحظه و مشاهده کرده باشند و در محضر حاکم شرع گواهي دادند زناي محصنه اثبات مي گردد. معمولا حصول چنين شرائطي بسيار نادر است.چرا که اولا به طور معمول بسيار کم اتفاق مي افتد که چهار شاهد عادل به طور همزمان، عملي را که معمولاً در خفا واقع مي‌شود را ببينند مخصوصا اينکه شاهد بايد عادل باشد و شهادت او در ضمن تجسس که خود يک گناه است و سبب خروج از عدالت است محقق نمي شود. مگر آنکه زناکار(مرد يا زن ) نه تنها قصد لذت جويي و زنا را داشته باشد بلکه قصد اشاعه فحشا و علني کردن کار گناه خويش يا هتک حرمت و حيثيت و ... را نيز داشته باشند که در اين صورت حکم سنگسار بهترين مجازات بازدارنده براي اين گونه افراد جسوروهتاک است. نکته ديگر اينکه شهادت بايد توسط 4 نفر عادل باشد و اگر سه نفر عادل شهادت دهند نه تنها زناکار مجازات نمي شود بلکه سه نفر شاهد عادل مجازات شده و شلاق مي خورند. ثانيا اقرار به زنا نيز روشي است که منتهي شدن آن به حکم سنگسار بسيار نادر است . چرا که اقرار به زنا محصنه بايد طي 4 بار اقرار با اختيار کامل و نزد حاکم شرع و بدون اجبار و اکراه باشد. اين روش بيشتر ممکن است به منظور توبه و پشيماني از گناه صورت پذيرد ضمن آنکه در اسلام نه تنها توصيه به اين روش توبه نشده است بلکه در روايات به طور ضمني از ان نهي و حتي بررسي جنون و سلامت رواني کسي را که به اين شيوه اقرار نمايد لازم مي شمارند. در روايتي در مورد يکي از قضاوت هاي اميرالمومنين عليه السلام امده است که : «مردي از کوفه نزد ايشان آمد و اقرار به زناي محصنه کرد و از ايشان درخواست نمود که با اجراي حد او را از اين گناه پاک کنند.حضرت به او فرمود ايا قران بلدي (اشاره به اينکه احکام اسلامي را مي داني)در جواب گفت: آري و مقداري از قران را تلاوت نمود بعد حضرت فرمود آيا ديوانه نيستي. آن مرد گفت نه . حضرت فرمود :از من دور شو که بايد در مورد تو تحقيق کنم. روز ديگر امد و همين اقرار را نزد اميرالمومنين نمود اين بار حضرت از او پرسيد که ايا در زمان زنا همسري که با او باشي داشتي ؟ در جواب گفت اري حضرت فرمود برو تا در اين مورد تحقيق کنم. بار سوم نيز همين اتفاق افتاد و حضرت او را طرد نمود و در اقرار چهارم حضرت او را بازداشت کرده و اقدام به صدور حکم رجم نمودند.» در روايت مشابه ديگري که زني اقرار به زناي محصنه کرده بود حضرت علي عليه السلام پس از هر مرتبه اقرار، زن را امر به انجام وظيفه اي مي کرد تا شايد از اقرار بعدي دست بردارد به گونه اي که 4 مرتبه اقرار زن بيش از سه سال طول کشيد. همه اين روايات نشان دهنده اين مطلب است که اقرار به گناه و اجراي حد و مجازات روش سفارش شده اسلام براي توبه نيست. 3.احکام جزايي اسلام و از جمله حکم سنگسار زناکار داراي همسر با تحقق شرايطش ، اگر چه داراي پشتوانه استوار فقهي و حقوقي است لکن از ان دسته احکام الهي است که نيازمند فرهنگ سازي به طور وسيع و گسترده اي مي باشد. از طرفي اگر اجراي حکم سنگسار به دليل عدم ايجاد زمينه هاي رواني و فرهنگي ان در سطح جامعه زمينه وهن دين مقدس اسلام را فراهم نمايد مي توان آن را به طور موقت تعطيل نمود. در حال حاضر به دليل عدم وجود شرايط رواني و فرهنگي لازم و از طرفي سوء استفاده هاي تبليغي گسترده اي که از اجراي اين حکم الهي مي گردد، عملا اجراي ان معطل مانده است وبرهمين اساس ايت الله شاهرودي در بخش نامه اي به قضات سراسر کشور دستور توقف صدور يا اجراي احکام سنگسار را صادر نموده اند. پي نوشت .حشر :7 . ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا . «اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الأمر منکم»، (نساء / 59) و آيه «من يطع الرسول فقد اطاع الله»، (نساء / 80). . وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 62 . وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 105 . وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 106 . وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 104

پربازدیدترین ها