آیا تصرف در فطریه کنار گذاشته شده وجابه جا کردن آن با چیز دیگر جایز است ؟

متن سوال: 
آيا تصرف در فطريه کنار گذاشته شده وجابه جا کردن آن با چيز ديگر جايز است ؟

سلام وقت شما بخير
الف:
مسأله 2032 اگر فطره را کنار بگذارد، نمي تواند آن را براي خودش بردارد و مالي ديگر را براي فطره بگذارد.

اين مسأله ، در رساله آيت اللّه (بهجت ) نيست

(مکارم ): مسأله مالي را که به قصد فطره کنار گذارده ، نمي تواند آن را با مال ديگري عوض کند، بلکه بايد همان را براي فطره بدهد.[مالي داشته باشد که قيمتش از فطره بيشتر است ]

مسأله 2033 اگر انسان مالي داشته باشد که قيمتش از فطره بيشتر است ، چنانچه فطره را ندهد و نيّت کند که مقداري از آن مال براي فطره باشد اشکال دارد (1)

(1) (تبريزي ): و نيز جايز نيست فطره را در مثل لباس و فرش که از اجناس گذشته يا پول آنها نيست تعيين کند. (سيستاني ): بنا بر احتياط واجب ، کافي نيست .

مسأله 2034 اگر مالي را که براي فطره کنار گذاشته از بين برود، چنانچه دسترس به فقير داشته و دادن فطره را تأخير انداخته (1) بايد عوض آن را بدهد (2) و اگر دسترس به فقير نداشته ضامن نيست (3) مگر آن که در نگهداري آن کوتاهي کرده باشد.

(1) (سيستاني ): يا در نگهداري آن کوتاهي کرده ..

(2) (بهجت ): و همچنين است اگر دسترسي به فقير نداشته ولي در نگهداري آن کوتاهي کرده باشد، و اگر در نگهداري آن کوتاهي نکرده باشد نيز بنا بر احتياط واجب ضامن است .

(3) (اراکي )، (گلپايگاني )، (خوئي )، (فاضل )، (تبريزي )، (صافي ): بقيّه مسأله ذکر نشده .

(زنجاني ): مسأله اگر مالي را که براي فطره کنار گذاشته از بين برود، چنانچه در نگاهداري مال کوتاهي کرده ، بايد عوض آن را بدهد، و اگر کوتاهي نکرده ، ضامن نيست ، البتّه اگر مي توانسته زکات را به مصرف برساند، ولي دادن زکات را به تأخير انداخته ، احتياط مستحب ّ آن است که عوض آن را بدهد.

منبع:توضيح المسائل مراجع مطابق با فتاواي سيزده نفر از مراجع معظم تقليد/ متن اصلي از رساله امام خميني و مُحشي حضرات آيات: سيستاني، صافي گلپايگاني، مکارم شيرازي، نوري همداني، شبيري زنجاني، بهجت،فاضل، اراکي، خويي، گلپايگاني، تبريزي.



ب:مطابق نظر آيت الله خامنه اي
کنار گذاشتن فطره و تصرف در آن
235. اگر شخص فطره را کنار بگذارد، مى‌‏تواند از آن استفاده کند و بعد به جاى آن مال ديگرى بگذارد؟
ج) خير، بايد همان را که کنار گذاشته، براى فطره بدهد. استفتائات رهبري

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها