آیا تناسب در ازدواج فقط با تست به دست می آید؟

متن سوال: 
آیا تناسب در ازدواج فقط با تست به دست می آید؟

آیا تناسب در ازدواج فقط با تست به دست می آید؟
سلام.پرسشگر محترم
قبل از هر سخنی برای شما آرزوی یک ازدواج موفق و مناسب را داریم.
همانطور که می دانید در ازدواج داشتن معیار صحیح و تناسب متعادل؛ و هماهنگی خانواده ها لازم است. تناسب به این معنا نیست که هر دو در هر زمینه ای مثل هم باشند. بلکه وجود تفاوت در زوجین یک امر کاملا طبیعی است. لذا با اطلاع از برخی تفاوت ها باز هم می شود ازدواج کرد مهم دانستن
الف- مقدار و سطح تفاوت
ب-حوزه و زمینه تفاوت است.
این دو مطلب می تواند در انجام وصلت و یا صورت نگرفتن وصلت تاثیر گذار باشد. گاهی با یک مشاوره و گفتگو ساده به راحتی می توان تشخیص داد که این دو نفری که قصد ازدواج دارند به درد هم می خورند یا نه؟ لذا اگر مشاور شخص پخته و آگاهی باشد گاهی نیاز به تست گرفتن هم نیست.
روان شناسان معتقدند که زوج هایی که شخصیتشان به هم شبیه تر باشند ازدواج پایدار تری دارند لذا برای دریافت این شباهت و تناسب از تست های مختلفی استفاده می کنند.از جمله تست نئو در سال 1985 توسط کاستا و مک ری ارائه شد و در سال 1989 بسط و توسعه داده شد و در ایران در سال 1378 توسط دکتر حسن حق شناس در شیراز کار هنجاریابی آن انجام شد.این آزمون 5 عامل شخصیتی را می سنجد که هر کدام 6 خرده آزمون دارند.تست پنج عاملی شخصیت یکی از معتبرترین تست های روان شناسی در دنیاست.محققانی که این تست را به وجود آورده اند سال ها صفات مختلف شخصیتی را انتخاب کرده اند و پرسشنامه های مفصل را روی مردم اجرا کرده اند و بعد با روش های پیچیده آماری رسیده اند به این پنج عامل بزرگ شخصیت.
پنج عامل یعنی 1-روان نژندی،2-برون گرایی،3-اشتیاق به تجارب تازه،4-توافق پذیری 5-وظیفه شناسی.
پنج عاملی که تحقیقات بین فرهنگی ثابت کرده اند در بیشتر کشورهای دنیا هم مثل اروپا 5 عامل بزرگ شخصیت است. یادتان باشد که معمولا هر چه نمره شما و همسرتان به هم شبیه تر باشد، شما بهتر با هم کنار می آیید. البته همیشه هم این طور نیست یعنی تست امکان تخلف پذیری را هم دارد.خطاپذیر است درصدی خطاء دارد.

پربازدیدترین ها