آیا توسل به امام زاده ها سودی هم دارد یا خیر ؟

متن سوال: 
آیا تا کنون دیده اید آخوندی برای شفای فرزندش یا خودش خود را به امامزاده ها یا صحن امام رضا زنجیر کند؟ نه هرگز. آنان بهترین بیمارستان ها می روند و تا ورودشان را به بهشت تا حد مکن به تعویق بیندازند... و مردم ساده لوح را به امامزاده ها می فرستند.

سلام وقت شما بخیر

1 زنجیر بستن،قفل زدن، دخیل پارچه ای بستن و امثال این موارد یک اعتقاد شخصی است و اسلام توصیه و یا نهی از آن ندارد. هر چند با مفاهیم حقیقی اسلام تناسبی ندارد. بنابراین این موارد بیشتر شبیه به خرافه است تا سنت.

2 اما خواندن دعا، و یا اقامه نماز حاجت و یا ارائه حاجات به حضرات معصومین و امامزادگان؛ و همچنین نذری و قربانی کردن برای آنها و یا اعطای ثواب این قربانی و نذری به آنها مورد سفارش اسلام بوده و هست.

3اما این موارد منافی مراجعه به پزشک و درمان توسط او نیست. آیا شما سراغ دارید روحانی و آخوندی را که از رفتن به پزشک نهی کند و یا آیا اسلام از مراجعه به پزشکان منع کرده است و راه درمان را فقط در زیارات و ادعیه می داند؟

4باید از نویسندگان این متن سوال کرد: آیا قرص و دارو و پزشک شما را خوب کرده است و از بیماری خلاص نموده یا خداوند متعال؟ اگر بگویید قرص و دارو و یا پزشک، شما مشرک شده اید ... و اگر بگویید خدا می گوییم خداوند شفا و خلاصی از بیماری را در دارو و پزشک قرار داده است.

5بسیار ساده است، بیمارانی که در یک بیماری با هم مشترک هستند ولی قرص برخی از آنها را خوب کرده و برای برخی تاثیری نمی گذارند. این نشانه این است که هر چند این قرص ها عامل هستند ولی عامل اصلی خداوند متعال می باشد.

6چه بسیار روحانی ها و اهل علم که برای شفای بیماری هایشان به پزشک مراجعه کرده و شفای خود را از خداوند می خواهند... حتی کسانی که پشت درب اتاق عمل ایستاده اند، می دانند پزشک همه امید آنها نیست. و الا دست به دعا برداشتنشان بی معنا بود.

7حتی اسلام برای درمان برخی بیماری ها داروهایی را تجویز کرده است، و حتی مسائل بهداشتی را وضع کرده از جمله، ختنه، حجامت، فصد و ... و این نشانه خوبی است برای اینکه توکل و عمل هر دو با هم نتیجه بخش خواهد بود. و در روایات اسلامی از دعای خالی بدون عمل نهی شده است.

8 گفتنی است خداوند متعال نیز، آنچه را که بخواهد از راه و روش خود می خواهد، بنابراین اگر بخواهد کسی را از بیماری شفا دهد از راه داروی وی شفا می دهد و البته در برخی مواقع، شاهد یک اتفاق خاص که از آن به معجزه تعبیر می کنیم، هستم.

9نکته آخر: زنده ماندن، یک وظیفه شرعی بر گردن هر مکلفی است، و به همین خاطر خودکشی و ضرر به نفس حرام می باشد. حتی در ابراز عقاید اگر جان شخصی در خطر باشد، باید عقاید مخفی بماند. و این مساله معنایش تاخیر در رفتن به بهشت نیست.

پربازدیدترین ها