آیا حدیث غدیر صحیح است؟ چرا مردم در صحت آن نزاع دارند؟

متن سوال: 
متن سوال . . .سلام . خسته نباشيد . با توجه به اينکه زمان قديم است ، آيا مخلوق است ؟ آيا همانطور که در وجود تشکيک وجود دارد در زمان هم تشکيک راه دارد ؟ آيا همانطور که حد اعلاي وجود در خداوند است ( با فرض تشکيک در زمان ) حد اعلاي زمان در خداوند است ؟ و آيا اينکه زمان همان خداوند است ؟ دو برهان حرکت و حدوث چه نقصي در اثبات واجب تعالي دارند ؟ با توجه به گفته آقاي جوادي آملي در کتاب تبيين براهين اثبات خدا ، چه طور مي توان به وسيله اين دو برهان به يک مبدا مجرد و غير مادي رسيد که مي تواند خود موجودي مجرد يا قديم و در عين حال ، ممکن و محتاج باشد ؟

سلام وقت شما بخير

ابن تيميه مي گويد: «و اما حديث (من کنت مولاه فعليّ مولاه) در صحاح وجود ندارد، ولي علما آن را نقل کرده اند، و مردم در صحت آن نزاع دارند. از بخاري و ابراهيم حربي و طائفه اي از اهل علم به حديث نقل شده که آنان در اين حديث طعن وارد کرده و آن را تضعيف کرده اند...».( منهاج السنه، ج 7، ص 319)
پاسخ
اولاً: ترمذي اين حديث را در صحيح خود نقل کرده و تصريح به صحّت آن نموده است.
ثانياً: کسي را نمي شناسيم که در اين حديث نزاع کرده باشند، اگر کسي مي بود حتماً ابن تيميه نام او را مي برد.
ثالثاً: کار ابن تيميه در تضعيف اين حديث و احاديث ديگري که در مدح اهل بيت و خصوصاً علي بن ابي طالب عليه السلام وارد شده به جايي رسيده که حتي ناصرالدين الباني که از اتباع او در مسائل اعتقادي است اين عمل او را ناخرسند دانسته و تصريح مي کند که او در تضعيف احاديث عجله به خرج داده است، بدون آن که طرق آن را مورد بررسي قرار دهد.(سلسله الاحاديث الصحيحه، ح 1750)

رابعاً: در کتاب مناقب نقل کرده که محمد ابن جرير طبرى صاحب تاريخ معروف، «خبر غدير خم» را از هفتاد و پنج طريق با ذکر سلسله سند نقل کرده و يک کتاب را به تنهايى به اين خبر اختصاص و تأليف نموده و اسم آن را (الولايه) نهاده است. اين خبر را ابو العباس احمد ابن محمد ابن سعيد بن عقده نيز آورده و يک کتاب به نام «الموالات» را فقط به خبر «غدير خم» اختصاص و تأليف کرده که خبرش را از «يکصد و پنج طريق» با ذکر سلسله سند آورده است.

منبع : مفهوم غدير، ص:73- على و شکوه غدير ،ص:124

پربازدیدترین ها