آیا خداوند هر گناهی را می بخشد؟ حتی فکر و خیال؟

متن سوال: 
با سلام ،آيا خداوند گناهان مارو ميبخشه ؟آخه جايي نوشته شده بود که انسان به خيال خود فکر ميکنه که گناهش بخشيده شده اما درحقيقت بخشيده نشده و خداوند مهر غفلت بر دل او نهاده است؟

دوست خوبم سلام
فکر گناه , مانند کابوس وحشتناکي بر روح گناه کار سايه مي افکند وزنجير اعمال گذشته همچون طوق سنگيني بر دست و پاي او پيچيده است .احساس گناه و ندامت محصول نداي وجدان است و شايد سخن علي ع ناظر به اين حالت نفساني باشد: .(4)
براي رهايي از شکنجهء وجدان , اسلام درهاي توبه و استغفار و کفارات را به روي گناه کاران گشوده است .
قرآن مجيد با بيان لطيف خود گناه کاران را به سوي خدا دعوت مي کند و به آن ها قول مي دهد که مي توانند خود را از زندگي گذشته به کلي جدا کنند و زندگي راآغاز نمايند: .(5)
اين آيه نويد مي دهد راه به روي همه باز است . جنايتکار معروف تاريخ اسلام و قاتل حمزه سيدالشهداء هنگامي که مي خواست مسلمان شود, ازاين مي ترسيد که توبه اش پذيرفته نشود; زيرا به راستي گناه او بسيار سنگين بود.جمعي از مفسران مي گويند: دستور توبه , درهاي رحمت الهي را به روي گشود.(6) بر اين اساس در اسلام يأس از رحمت الهي مردود اعلام شده و آن را از
گناهان بزرگ شمرده اند. قرآن مجيد مي فرمايد: نا اميد از رحمت الهي نمي شود مگرکسي که کافر است .(7) گناه کار هر قدر آلوده باشد, نبايد خود را از فيض رحمت الهي نااميد بداند. لقمان به فرزندش مي گويد: به خدا چنان اميدوار باش که اگر گناه جن وانس را بياوري , به تو رحم کند.(8)
بر اساس روايات , توبه آثار گناهان را محو مي کند و در اين صورت دغدغه اي براي گناهکار باقي نمي ماند. امام باقرع مي فرمايد: التائب من الذنب کمن لا ذنب له ;کسي که از گناه توبه کند, مانند کسي است که گناه نکرده باشد.(9)
امام صادق ع مي فرمايد: وقتي بنده اي توبه نصوح کند, خداوند او را دوست دارد و در دنيا و آخرت براي او پرده پوشي کند. راوي عرض کرد: چگونه براي اوپرده پوشي مي کند؟ حضرت فرمود: هر چه از گناهان که دو فرشته موکل بر اونوشته اند, از يادشان ببرد و به جوارح او وحي فرمايد که گناهان او را پنهان کنيد وبه قطعه هاي زمين وحي فرمايد که : پنهان دار گناهاني را که روي تو انجام داده است . در اين صورت آن شخص خدا راملاقات مي کند در حالي که چيزي که به لب ضررش گواهي دهد نيست .(10)
]غرق گنه نا اميد مشو ز دربار ماکه عفو کردن بود در همه دم کارما
بندهء شرمنده تو خالق بخشنده من بيا بهشتت دهم مرو تو در نار ما
توبه شکستي بيا هر آنچه هستي بيا اميدواري بجو زنام غفار ما
]در صورت تحقق توبه از انسان شکي نيست که خداوند به حکم بودن آن را مي پذيرد.
اين بشارت را خود خداوند در قرآن داده است : هوالّذي يقبل التوبة عن عباده ويعفو عن السيئات ; خدا است که توبهء بندگانش را مي پذيرد و گناهان آنان را عفومي نمايد.(11)
(پـاورقي 1.آداب الصلاة, ص 46
(پـاورقي 2.اصول کافي , ج 3 ص 131
(پـاورقي 3.بحارالانوار, ج 1 ص 154
(پـاورقي 4.بحارالانوار, ج 75 ص 45
(پـاورقي 5.زمر(39 آيهء 53
(پـاورقي 6.اقتباس از تفسير نمونه , ج 19 ص 502
(پـاورقي 7.يوسف (12 آيهء 87
(پـاورقي 8.اصول کافي , ج 3 ص 109
(پـاورقي 9.همان , ج 4 ص 168
(پـاورقي 10.همان , ص 164
(پـاورقي 11.شوري (42 آيهء 25
معرفي کتاب:1-گناهان کبيره،شهيددستغيب 2-توبه،انصاريان.

موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها