آیا در اسلام ترور داریم؟

متن سوال: 
در روايات آمده که «الإسلام(أو الإيمان) قيّدَ الفتک»، يعني در اسلام ترور نداريم، و امتناع حضرت مسلم بن عقيل از ترور کردن ابن زياد هم بر همين اساس توجيه شده. امّا اگر چنين است پس چرا پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله و سلّم به محمّد بن مسلمه فرمان دادند که کعب بن اشرف را ترور کند و کار او را تأييد نمودند؟ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: مَنْ لِي بِابْنِ الْأَشْرَفِ؟ فَإِنَّهُ قَدْ آذَى اللَّهَ وَ رَسُولَهُ. فَقَامَ مُحَمَّدُ بْنُ مَسْلَمَةَ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أَتُحِبُّ أَنْ أَقْتُلَهُ؟ قَالَ: نَعَم... إلي أن قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ مَسْلَمَةَ: قَدْ کُنْتُ مَشْغُولاً فَأَخَذْتُهُ وَ قَدْ صَاحَ عَدُوُّ اللَّهِ صَيْحَةً لَمْ يَبْقَ حَوْلَنَا حِصْنٌ إِلَّا أُوقِدَتْ عَلَيْهِ نَارٌ، فَتَحَامَلْتُ عَلَيْهِ وَ قَتَلْتُهُ، وَ قَدْ أَصَابَ الْحَارِثَ بْنَ أَوْسٍ بَعْضُ أَسْيَافِنَا، فَاحْتَمَلْنَاهُ وَ جِئْنَا بِهِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَخْبَرْنَاهُ بِقَتْلِ عَدُوِّ اللَّهِ، فَتَفَلَ عَلَى جُرْحِ صَاحِبِنَا وَ عُدْنَا إِلَى أَهْلِنَا‏»(بحار، ج 20، ص 11-10)؟

از نظر فقه اسلامى مى‏توان گفت: کشتن انسان‏هاى بى‏گناه از هر فرقه يا مذهب و در هر مکانى که باشد - حرام است. لذا روايت منقول از رسول خدا(ص) که فرمودند «الايمان قيد الفتک» يا «الاسلام قيد الفتک؛ ايمان يا اسلام مانع کشتن به نحو غافلگيرانه است،(محمدى رى‏شهرى، ميزان‏الحکمه، ج 9، ص 4509). به فرض صحت آن(زيرا روايت با توجه به لحاظ راوى آن که ابوهريره است ضعيف السند مى‏باشد) مربوط به موردي است که فرد به دليل ارتکاب جرم و اقدام عليه امنيت جامعه و حکومت اسلامي، مستحق مجازات شده و امکان دسترسي حکومت اسلامي به او نيست. بنابراين اين قاعده کلي که «اسلام مانع ترور است» يک قاعده عمومي است که مانند ساير قواعد و احکام عمومي موارد استثنا دارد، مثلا در احکام اوليه اسلام خوردن گوشت خوک حرام است، اما اگر جان کسي در معرض خطر بود و خوراک ديگري براي خوردن نداشت مي تواند به اندازه رفع نياز از آن استفاده کند. اما امتناع مسلم از کشتن ابن زياد به دليل اين قاعده نبود، بلکه به دليل آن بود که او در آن خانه ميهمان بود و کشتن ميهمان رسم جوان مردي نبود. در مورد آن شخص که پيامبر ص دستور قتل او را صادر فرمود هم يک حکم استثنا بود، يعني آن فرد به دليل توطئه نسبت به مسلمانان مهدور الدم بود و از قاعده عمومي « الإسلام(أو الإيمان) قيّدَ الفتک» استثنا شده بود.

پربازدیدترین ها