آیا زن هنگام فوت به همسر خود نامحرم می شود؟

متن سوال: 
سلام آيا زن هنگام فوت به همسر خود نامحرم مي شود و مرد نمي تواند زن خود را غسل، کفن و دفن نمايد؟ من نظر همه مراجع رو مي خوام. با تشکر

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم
توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‌1، ص: 319
[مسأله 559 اگر مرد زن را و زن مرد را غسل بدهد]
مسأله 559 اگر مرد، زن را و زن، مرد را (1) غسل بدهد باطل است (2) ولى زن مى‌تواند شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم مى‌تواند زن خود را غسل دهد (3) اگر چه احتياط مستحبّ آن است که زن، شوهر خود و شوهر، زن خود را غسل ندهد. (4)
(1) بهجت: در غير موارد ضرورت ..
(2) خوئى، زنجانى: حرام است مرد، زن را و زن، مرد را غسل بدهد ..
تبريزى: جايز نيست مرد، زن را و زن، مرد را غسل بدهد ..
(3) تبريزى: بقي? مسأله ذکر نشده.
بهجت: و احتياط مستحبّ در غسل زوجين، از زير لباس است ..
(4) خوئى، زنجانى، صافى: در حال اختيار غسل ندهد.
سيستانى: مسأله مرد نمى‌تواند زن نامحرم را غسل بدهد و هم چنين زن نمى‌تواند مرد نامحرم را غسل بدهد و زن و شوهر مى‌توانند يکديگر را غسل بدهند.
توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)، ج‌1، ص: 320‌
مکارم: مسأله مرد نمى‌تواند زن را غسل دهد، هم چنين زن نمى‌تواند مرد را غسل دهد، مگر زن و شوهر که هر کدام مى‌تواند ديگرى را غسل دهد، هر چند احتياط مستحب آن است که اگر ضرورتى نيست، اين کار را نکنند.
مسأله اختصاصى‌
بهجت: مسأله 462 کسى که کشتن او به رجم يا قصاص و مانند اينها واجب شده است در صورتى که قبل از اجراى حکم، غسلهاى سه‌گان? ميت را به امر حاکم شرع يا بدون امر او انجام داده باشد، غسل دادنش واجب نيست، اگر چه بعد از غسل، از او حدث اصغر يا اکبر سر زده باشد.
________________________________________
خمينى، سيد روح اللّ?ه موسوى، توضيح المسائل (محشّ?ى - امام خمينى)، 2 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم - ايران، هشتم، 1424 ه‍ ق
درکفن ودفن نيزحکم همين است وفقط بعدازمرگ عمل زناشويي باهمسرحرام است.


انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها