آیا سحر و جادو وجود دارد؟

متن سوال: 
با سلام و خسته نباشيد ؛ آيا سحر و جادو وجود دارد؟و آيا هر کسي ميتواند اين کار را انجام دهد؟

سلام عليکم
سحر و جادو از نظر قرآن کريم و احاديث واقعيت دارد. به اين امر در آيه 102 سوره بقره و 4 سوره فلق اشاره شده است. از اين آيات و برخي روايات استفاده مي شود که برخي از سحرها واقعا اثر گذارند. همچنان که آيه 102 سوره بقره مي فرمايد: مردم سحرهايي را فرا مي گرفتند که ميان مرد و همسرش جدايي مي افکند.
علامه طباطبايي در وجود داشتن چنين اموري مي فرمايند: «... در اين ميان افعال خارق العاده ديگري است که مستند به هيچ کدام از سبب از اسباب طبيعي و عادي نيست، مانند خبر دادن از پنهاني ها و مانند ايجاد محبت يا دشمني و گشودن گره ها و گره زدن ها و خواب کردن و احضار و حرکت دادن اشياء با اراده و از اين قبيل کارهايي که مرتاض ها انجام مي دهند که به هيچ وجه قابل انکار نيست، يا خودمان بعضي از آنها را ديده ايم و يا برايمان آن قدر نقل کرده اند که ديگر قابل انکار نيست».
T}تأثير تکويني سحر به اذن خداوند: {T
يکي از اصول اساسي توحيد، اين است که همه قدرت ها در اين جهان از قدرت پروردگار سرچشمه مي گيرد، حتي سوزندگي آتش و برندگي شمشير بي اذن فرمان او نمي باشد. منتها مفهوم اين بيان مجبور بودن افراد در کار خود نيست.
توضيح اين که: جهان آفرينش، جهان اسباب و مسببات است. البته برخي سبب ها مادي است و برخي غير مادي است. اراده حکيمانه خداوند بر اين تعلق گرفته است که هر پديده و حادثه اي از علت ويژه خود صادر گردد و درعين حال، نظام علت و معلول ها همگي به خدا منتهي شده و از او قدرت و نيرو مي گيرند. او است که سبب را مي آفريند و به آن قدرت و نيرو مي بخشد و آن را براي ايجاد معلول ويژه خود آماده مي سازد. در حقيقت مؤثر واقعي، در تمام نظام جهان يکي است و نظام جهان که به صورت اسباب و مسببات جلوه گري دارند، همگي از او استمداد گرفته و به او منتهي مي شوند V}(اصالت روح، ايت الله سبحاني، ص 241، مؤسسه امام صادق). {V
در تأثير سحر و جادو نيز وضع چنين است. خداوند متعال با قدرت خويش، چنين اراده و نيرويي را در افراد به وديعت نهاده است. انسان ها با بهره گيري از اين اراده و تقويت آن مي توانند به کارهاي شگفت انگيزي دست زنند. برخي مانند اولياي خداوند از آن نيرو و در مسير مناسب، استفاده مي کنند و عده اي ديگر، با سوء استفاده از آن به کارهاي ناشايست اقدام مي کنند؛ پس، در واقع اصل وجود اين نيرو در نهاد آدمي از آن خداوند و به فرمان او است، منتها چگونگي بهره گيري از آن به عهده خود انسان نهاده شده است و او در چگونگي بهره گيري از آن مسؤول است.البته اين خلاف رحمت الهي است که هر کس بتواند با سحر و جادو مردم را آزار و اذيت نمايد .و اين گونه امور به مواردي بسيار محدود منحصر مي شود
شايان ذکر است: گرچه سحر و جادو واقعيت دارد ولي غالب آنچه امروزه در ميان مردم در اين باره شايع است بى‏اساس مى‏باشد و اکثر کسانى که به اين امور مى‏پردازند کلاه بردارانى هستند که از اين طريق قصد اخاذى و پر کردن جيب خود را دارند. ولى اگر بر فرض موردى پيدا شد که سحرى در کار بود راه‏هايى براى بطلان آن وجود دارد:
1- استعاذه به خداوند و خواندن سوره‏هاى فلق و ناس.
2- خواندن و نوشتن آيات 75 تا 82 سوره يونس.
3-خواندن آيه 102 سوره بقره «واتبعوا ما تتلوا الشياطين...» تا آخر آيه
4- خواندن آيه 100 سوره نسا «و من يهاجر في سبيل الله...» تا آخر
5- دعا وتضرع به درگاه خداوند.
6- درخواست دعا از اولياى واقعى خداوند.
7- صدقه دادن.
و تداوم صدقه و خواندن سوره يس و آيه «و ان يکاد» و «چهار قل» موثراست.
نکته ديگر اين که تأثير دعا امرى مسلم و حتمى است؛ چه خود انسان دعا کند و يا ديگرى را شفيع در دعا قرار دهد. ولى بايد به افراد قابل اعتماد مراجعه کرد و از کسانى که به دنبال شهرت و سودجويى نيستند بهره گرفت.
در مورد دعانويس‏ها؛ بايد دانست که بسيارى از اين افراد شيادانى هستند که از عقايد مردم سوء استفاده مى‏کنند. بنابراين بايد در برخورد با آنان هوشيار بود. براى دعا به درگاه خداوند نيازى به واسطه و دعانويس نيست؛ بلکه هر کس مى‏تواند براى رفع مشکلات خود به درگاه او عرض حاجت نمايد و از اعمال نيک براى تقرب به درگاه خداوند بهره ببرد. مگر آن که به افراد وارسته و اهل دل دسترسى داشته باشيم که به طور يقين دعاى آنان و نفوذ کلام آنان تأثير ويژه‏اى دارد.
و بالاخره اينکه از نظر فقهي تعليم و تعلم سحر - به جز براي بي اثر کردن سحر ساحران - حرام است.
آيت الله فاضل : اصل سحر و جادو و مراجعه به ساحر و جادوگر براي اين امور حرام است و درآمدي هم که از اين طريق کسب شود حرام است ولي مراجعه براي بطلان و بي اثر کردن سحر اشکال ندارد (جامع المسائل آيت الله فاضل، س 961).
آيت الله خامنه اي: علم سحر و ياد گرفتن آن حرام است مگر آن که به منظور غرض عقلايي مشروع باشد (اجوبه الاستفتاآت، ص 445).
باتمرين ممکن است افرادبتوانندسحرکنندولي شرعاجايزنيست مگريادبگيردبراي باطل کردن سحر.

انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

پربازدیدترین ها