آیا شهر همسر هم وطن محسوب می شود؟

متن سوال: 
متن سوال . . .با سلام براي خواندن نماز کامل چند مکان را مي توان به عنوان وطن در نظر گرفت . آيا شهر همسر هم وطن محسوب مي شود.

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم
انسان مي تواند دو وطن داشته باشد براي انتخاب, زيرا وطن بر دو قسم است : 1- وطن اصلي يعني جايي که وطن پدر و مادر يا يکي از آنها باشد , چه در آنجا متولد شده باشد چه در جاي ديگر 2- وطن غير اصلي يعني جايي که انسان با اختيار خود به عنوان وطن انتخاب کند و قصد داشته باشد تا آخر عمر در آنجا زندگي نمايد و يا اگر قصد ماندن هميشگي ندارد آن قدر در آنجا بماند که عرف مردم آنجا او را اهل آن شهر حساب کند-ولي اگر قصد دارد براي مدتي در محلي بماند و بعد بجاي ديگر برود اگرچه مدت طولاني باشد آنجا وطن او محسوب نمي شود .
وطن شرعي محلي است که انسان قصد دارد براي هميشه آنجا را محل زندگي خود قرار دهد چه اينکه محل تولدش باشد يا نباشد. بنا بر اين روستاي محل تولدتان وطن شما محسوب است و تا وقتي قلبا از انجا اعراض نکرده ايد ( يعني اگر شرايط زندگي درانجا فراهم شود باز هم مايل به زندگي در انجا نباشيد ) هر وقت به انجا مي رويد نمازتان تمام و روزه صحيح است اما شهرهمسر و وشهر هاي ديگر وطن محسوب نيست مگر قصد جدي داشته باشيد انجا را براي هميشه تا اخر عمر محل زندگي قرار دهيد در غير اين صورت هر وقت به انجاها مي رويد نمازتان شکسته و روزه صحيح نيست مگر قصد ماندن ده روز داشته باشيد .

انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

پربازدیدترین ها