آیا یک دختر برای رفع نیازهای جنسی خود می تواند با مردی عقد موقت بخواند؟

متن سوال: 
می خواهم بدونم، یك دختر جوان كه 29 سال داره، برای نیازهای جنسی می تونه ازدواج موقّت بكنه؟

.

 سلام وقت شما بخیر

خوب نیاز جنسی یكی از نیازها و خواسته های طبیعی و غریزی انسان است، كه از صاحب خود تمنای ارضاء و اشباع آن را دارد. این نیاز كه از غریزه جنسی انسان نشات می گیرد، یكی از نیرومند ترین، حساس ترین و زندگی ساز ترین تمایلات و كشش های انسان است، كه در حیات روانی و جسمانی او تاثیرات بسزایی دارد. این امانت الهی در وجود انسان، همچون لبه ی تیز چاقو است كه هم می تواند وسیله ارتقاء و تعالی انسان باشد و هم می تواند تنزل و فرومایگی او را فراهم سازد. لذا اگر پرورش صحیح و عاقلانه داشته باشد، و ارضاء آن بر مبنای اعتدال و تعالیم الهی و در مجرای فطرت باشد، زندگی را قرین خوشی و آسایش می گرداند. از این رو، دین مقدس اسلام، دستور به كنترل و تعدیل این امیال و غرایز داده و برای ارضاء صحیح و مناسب میل جنسی، ازدواج و در صورت نبودن شرایط آن به عفّت و خویشتن داری توصیه می كند. 
 
اهداف ازدواج:اساس برنامه ی حیات اسلامی آن است كه ازدواج به صورت دائم صورت پذیرد، و این چنین نهادی است كه موجب آرامش، آسایش و تعادل روحی و روانی می شود. چرا كه ازدواج تنها برای لذت جسمی و جنسی نیست، بلكه نوعی امنیت روحی و روانی را با خود به ارمغان می آورد. هر مرد و زنی در درون خود نه تنها خلاء جسمی، بلكه خلاء روحی نیز دارد، كه جز با طرف دیگر پر نمی شود و لذاست كه خداوند متعال آن را مایه آرامش معرفی می نماید. و مِنْ آیاتِه ان خَلَقَ لكم من انْفُسِكُمْ ازواجا لِتَسْكُنُوا الیها... و از آیات و نشانه های حكیمانه خداوند این است كه برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار داد، تا در كنار آنان آرامش یابید.(1)
اما اگر به هر دلیلی شرایط این نوع ازدواج فراهم نباشد، و فرد در اثر فشارهای جنسی و ترس از‌ آلوده شدن به گناه و منكرات، دچار استرس و اضطراب و بی ثباتی روحی و روانی شدید شد، دین فطری و انسان ساز اسلام راه حل دیگری كه مناسب و شرعی است، یعنی ازدواج موقت را قرار داده است، تا فرد ثبات و آرامش خود را به دست آورد و به دام گناه و فحشا نیافتد.
 
حكم فقهی و قانونی ازدواج موقت:از نظر مراجع عظام مطرح كنونی، ازدواج موقت، با رعایت شرایط و احكام آن برای زنان و دختران رشید و بالغ كه به رشد جسمی و عقلی لازم رسیده اند و منافع و مصالح خود را تشخیص می دهند جایز است. اما اگر دختر باكره باشد، باید با اجازه و صلاح دید ولی (پدر یا پدربزرگ) صورت پذیرد.(2) این حكم از نظر قانون مدنی جمهوری اسلامی با رعایت مراتب قانونی آن جایز و بلا مانع است.
 
موانع ازدواج موقت:متاسفانه شرایط فرهنگی و رسومات رایج در بین مردم، و ایجاد دید منفی نسبت به آن به علل های مختلف همچون، شایع شدن تحریم آن، به علت آن كه اهل سنت آن را حرام می دانند، شبهه افكنی برخی افراد كج اندیش، تصورات غلط مردم به اینكه این نوع ازدواج با معنویت و عفاف و پاكدامنی ناسازگار است و... باعث شده است كه عمل به این قانون الهی كاهش یافته و اجرای آزادانه و علنی آن با مشكلات زیادی مواجه شود. چون هر قانونی كه بخشی از عرف و فرهنگ عمومی نشود، ناشناخته و نامانوس می ماند و به مرور به امر ناهنجار و غیر قابل قبول تبدیل می شود.
 
مشكلات ازدواج موقت زنان جوان:شرایط اجتماعی نامناسب و عدم پذیرش این نوع ازدواج در بین عرف مردم به عنوان یك راه حل واقعی، نبود مقرراتی مناسب در بین مردم و بی مسئولیتی برخی افراد و عدم پذیرش بعضی آثار آن (بارداری و... ) و سودجویی های برخی از افراد، مشكلات زیادی را به خصوص برای زنان و دختران جوان ایجاد كرده است. لذا برخی از علما روی آوری اینگونه افراد را به ازدواج موقت مناسب ندانسته و توصیه می كنند كه، آنها در پی احساسات یا نیازهای زودگذر نروند، زیرا برقرار كردن یك رابطه زودگذر، بدون مصلحت اندیشی، بر آینده آنان و روحیه و وضع اجتماعی آنان اثر منفی می گذارد. بنابراین، زن باید ازدواج موقت را به گونه ای، كاملا واقع بینانه كرده و به دنبال آن برود. ولی اگر فشار و نیازهای جنسی به اندازه ای باشد كه تحمل آن دشوار است، و می ترسد كه به گناه بیافتد، آن موقع با كمال احتیاط و مراقبت های ویژه به ازدواج موقت تن در دهد.(3)
 
ازدواج موقّت دختر باكره. آری یا نه؟در این میان، دختران باكره، در برابر این مشكلات آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند. و این كار آبرو و آینده آنها را در یك ازدواج پایدار و دائم تهدید می كند. لذا آنها بیش از هر چیزی باید، درباره این سختی ها بیندیشند و تلاش كنند، كه در برابر هر گونه عكس العمل جنبی زودگذر مقاومت كنند. علامه سید محمد حسین فضل الله می گوید: «ما به ویژه به دختران باكره توصیه نمی كنیم كه به تجربه ازدواج موقت دست بزنند، حتی اگر به آن نیاز داشته باشند. زیرا در آینده به دلیل عادت به آن، یا برخی حالات پیش بینی نشده، یا حساسیت های اجتماعی كه برای آبروی آنان زیانبار است، آثار منفی فراوانی بر روحیه آنان خواهد گذاشت و دیدگاه جامعه را نسبت به آنها و فرصت های ازدواج را برای آنها دستخوش تغییر می سازد. زیرا جوانان معمولا میل ندارند با دختری ازدواج كنند كه قبلا با جوان دیگری تجربه جنسی، هر چند غیر كامل. داشته است. ما شاهد بوده ایم كه ازدواج هایی بر اثر پی بردن شوهر به ارتباط همسرش با فرد دیگر پیش از او، بر هم خورده است.»
رابطه جنسی طبیعی بین زن و شوهر از عوامل مهم استحكام و دوام زندگی زناشوئی و مایه ایجاد روابط احساسی و عاطفی بین آنها است و دختر جوانی كه فعلا به نوعی این نیاز جنسی را ارضاء می كند، امكان دارد كه بعدها كه ازدواج دائم كرد، دچار اختلال روانی ـ جنسی شده و نتواند به خوبی همسرش را ارضاء و اشباع كند.(4) و این را همه می دانند كه اولین آغوش دلپذیرترین نوع رابطه هاست و چشم هر مرد و زنی همیشه به دنبال آن است.
هر چند ازدواج موقت حلال است، اما به دلیل مشكلات زیاد آن حتی الامكان دختران جوان دنبال آن نباشند، و به توصیه اكید اسلام، یعنی عفت جنسی و حفظ پاكدامنی و كنترل میل جنسی، (از طریق تقوا و ازدواج دائم و... ) عمل كنند. تا اینكه به سعادت و كامیابی و خوشبختی واقعی نایل آیند.

 


پاورقی:

1. روم: 21.
2. بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، مساله 2376، دفتر انتشارات اسلامی، 1378، ج2، ص387،.
3. فضل الله، سید محمد حسین، دنیای زن، ترجمه واحد ترجمه دفتر پژوهشی و نشر سهروردی، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی، 1383، ص387.
4. عسگری فر، حسین، نقش بهداشت روان در ازدواج، تهران. گفتگو، 1380،ص161.

پربازدیدترین ها