ازدواج فرزندان حضرت آدم و زاد و ولد آنهاچگونه بوده است؟

متن سوال: 
با سلام ميخواستم بدونم طريقه ازدواج فرزندان حضرت آدم و زاد و ولد آنهاچگونه بوده است؟ با تشکر

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
در اين باره در ميان دانشمندان اسلامي دو نظر وجود دارد و هر کدام براي خود دلايلي از قرآن و روايات ذکر کرده اند. اينک ما هر دو نظر را بطور اجمال در اين صفحات نقل مي کنيم:
1- در آن زمان هنوز قانون تحريم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهي براي بقاي نسل بشر غير از اين راه نبود، از اين جهت ازدواج آنان با يکديگر صورت گرفته است; ناگفته پيداست که دستگاه قانونگذاري از آن خداست «اِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لِلَّهِ; حکم تنها از آن خداست.»(1)
چه اشکال دارد که بطور موقّت براي گروهي از راه ضرورت اين گونه ازدواج در آن زمان بلامانع و مباح باشد و براي ديگران عموماً تحريم ابدي شود؟
طرفداران اين نظريّه از ظواهر قرآن با اين آيه براي خود دليل مي آورند: «وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالا کَثِيراً وَ نِسااًو از آن دو، مردان و زنان فراواني (در روي زمين) منتشر ساخت».(2)
ظاهر اين آيه مي گويد که نسل بشر فقط به وسيله اين دو تن به وجود آمده است و اگر غير از اين دو در بقاي نسل او دخالت داشتند بايد بفرمايد «وبث منهما و من غير هما» يعني به وسيله اين دو و غير آنان... .
علاوه بر اين، در روايتي که مرحوم طبرسي آن را در احتجاج از امام سجّاد(عليه السلام) نقل مي کند اين مطلب تأييد شده است.

2- نظر ديگر اين است: چون ازدواج فرزندان آدم با يکديگر ممکن نبوده - زيرا ازدواج با محارم يک عمل قبيح و زشت است - فرزندان آدم با دختراني از نژاد نسل ديگر که در روي زمين بودند ازدواج کردند، بعداً که فرزندان آنها با هم پسر عمو شدند زناشويي ميان خود آنان صورت پذيرفت و اين نظر را نيز بعضي از روايات تأييد مي کند، زيرا نسل آدم، نخستين انسان روي زمين نبوده، بلکه پيش از او نيز انسانهايي در زمين زندگي مي کرده اند.

در مورد تعداد فرزندان آدم،‌ قرآن تنها به ذکر هابيل و قابيل اکتفا کرده است .
اما در مورد تعداد فرزندان حضرت آدم ـ عليه السّلام ـ اقوال مختلف ديگري نيز وجود دارد که عبارتند از:
1. همسر آن حضرت حوا پانصد بطن فرزند به دنيا آورد که در هر بطن يک پسر و يک دختر متولّد مي‌شد.(3) که مجموعاً هزار فرزند مي‌شود.
2. براي حضرت آدم هفتاد بطن بچه به دنيا آمد که هر بطن يک پسر و يک دختر بود.(4) و در دو بطن هم يک پسر ويک دختر بدنيا آمد. که مجموعاً 142 فرزند مي‌شود.
3. براي حضرت آدم از حوا بيست فرزند پسر و بيست فرزند دختر متولّد شد که در هر بطني يک پسر و يک دختر متولّد مي‌شد، که مجموعاً مي‌شود، 40 فرزند.(5)
4. اولاد حضرت آدم ـ عليه السّلام ـ و حوا صد و بيست بطن در هفتصد سال از عمرشان بود (6) که مجموعاً 120 فرزند مي‌شود که اين روايت اشاره‌اي به پسر و دختر بودن هر بطن ندارد..
نام چند تن از فرزندان آدم و حوا به اين شرح است:
• هابيل
• قابيل
• اقليما (که با هابيل دوقلو بود)
• شيث(که ظاهرا بعد از مرگ هابيل به دنيا آمده)
• يافث
• فريدا
• صيدا
• لوذا

پي نوشت ها:
1. سوره يوسف، آيه 40.
2. سوره نساء، آيه 1 .
3. مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، چاپ و نشر وفاء، چاپ دوم، ج11، ص251.
4. همان، ج11، ص224.
5. همان، ج11، ص225.
6. سيد بن طاووس حسني، سعد السعود، نجف، حيدريه، چاپ اول، 1369، ص36
موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها