استفاده از وام بانکی در غیر موردش چه حکمی دارد؟ (بهجت)

متن سوال: 
با سلام من يک وام از يکي از بانک هاي دولتي تحت عنوان کارت خريد گرفته ام در شرايط استفاده از اين کارت نوشته با اولويت خريد لوازم خانگي، ريس آن شعبه از بانک کارتها را بصورت وجه نقدي به حساب ما واريز کرد و گفته که خريد انجام دهيد... حال سوال ما اين است که ما با توجه به اينکه ريس شعبه تاکيدي بر خريد فلان کالا را نداشته، ميتوانيم از اين وام براي پيش پرداخت خريد خودروهاي توليد و مونتاژ، داخلي ايراني استفاده کنيم يا ملزم به خريد لوازم خانگي هستيم؟ باتشکر مقلد بهجت با اجازه رهبري

سلام عليکم
1- طبق نظر آیت الله بهجت:
وام گرفتن از بانك در صورتي كه در آن شرط سود شده باشد، جايز نيست و ربا و حرام است.
كسي كه مي خواهد از بانك وام بگيرد مي تواند كالا و جنسي را از بانك و يا وكيل او به نسبت معيني، مثلاً ده درصد و يا بيست درصد از قيمت بازار گرانتر بخرد به شرط اين كه بانك مبلغ مورد تقاضاي او را تا مدت معيني به او قرض دهد. (1)
2- سوای نکته ی پیش، باید بگوییم مراجعی که اجازه ی گرفتن وام های بانکی را (البته توضیحاتی لازم دارد که اگر لازم شد می توانید از ما جویا شوید) می دهند یک نکته در گفته ی همه ی ایشان هست و آن اینکه صرف گفته ي رئيس بانک ملاک نيست بلکه لازم است بر طبق قانون عمل شود. پس اگر وامی وام خرید لوازم خانگی است در جای دیگر نمی توان آن را مصرف نمود.
3- برای توضیح بیشتر می توانید با 096400 تماس بگیرید یا در سایت http://eporsesh.com/ با کارشناسان فقه و احکام ما به صورت آنلاین چت کنید.
انشاءالله سلامت موفق باشيد.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها