اگر به فردي كه به كار خريد وفروش مشغول است مبلغي جهت انجام كار پرداخت شود ودر ازاي آن سود دريافت كنم چه حكمي دارد؟

متن سوال: 
باسلام وعرض ادب اگر به فردي كه به كار خريد وفروش محصولات كشاورزي وكود حيواني است مبلغي جهت انجام كار پرداخت شود ودر ازاي آن سود دريافت كنم چه حكمي دارد؟

سلام
مي توانيد با او قرارداد مضاربه ببنديد.
مضاربه عقدي است بين دو نفر که يکي صاحب سرمايه و ديگري عامل تجارت براي سرمايه­گذاري است؛ مبني بر اينکه سود حاصل بين آنها، به نسبت مورد توافق، تقسيم شود.

در مضاربه سود بردن، به­‌وسيله تجارت و خريد و فروش باشد. خريد و فروش هم در هر موردي مي تواند باشد مثلا خريد و فروش محصولات کشاورزي و کود حيواني
در مورد سود هم بايد عرض کنيم در عقد مضاربه سود هر يک از طرفين معين و مشخص باشد اما سود تعيين شده در مضاربه نبايد عدد مشخصي باشد. بلکه بايد به صورت کسر مشاع (يعني درصد) باشد.
مثال: محمد ۱۰ ميليون سرمايه در اختيار علي مي‌گذارد تا با آن براي او تجارت کند و از سود حاصله ۳۰% به محمد بپردازد که اين 30 درصد مي تواند در ماه هاي مختلف متفاوت باشد،‌در اين صورت است که مضاربه صحيح است. در همين مثال اگر مبلغ مشخصي مثلاً ۳۰۰ هزار تومان به عنوان سود محمد تعيين شود که ماهانه به او پرداخت شود، باطل است.
نکته
در صورتي­ که سود به صورت کسر مشاع، (مثل مثالي که در بالا زديم) در قرارداد مشخص شده باشد، مي­‌توان ماهانه به طور علي­‌الحساب، مبلغ مثلاً ۳۰۰ هزار يا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کرد و در انتهاي قرارداد مي‌توانند با هم مصالحه کنند؛ يعني به يکديگر ابراز کنند که به همان مبلغ ماهانه‌­اي که پرداخت مي‌شد، هر دو راضي­ا‌‌ند و هيچ کدام خود را طلبکار شخص مقابل نمي‌­داند. (1)

منبع
1. http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27843

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها