ایاعالم ذرحقیقت دارد*

متن سوال: 
اياعالم ذرحقيقت دارد

سلام خدمت شما پرسشگر محترم
در مورد عالم ذر در ميان دانشمندان، مفسران، متکلمان و محدثان، گفت‏وگوهاى زيادى واقع شده است و اين، نشانگر پيچيدگى موضوع عالم ذر مى‏باشد.اما اينکه واقعيت دارد يا نه بله واقعيت دارد اماتفسير هاي گوناگون و مفصلي دارد .
خداى سبحان در قرآن کريم مى‏فرمايد: به خاطر بياور زمانى را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم، ذريه آنها را برگرفت و آنان را گواه بر خودشان گرفت و از آنها پرسيد: آيا من پروردگار شما نيستم؟ آنان همگى گفتند: آرى، ما گواهى داديم. اين کار را خداوند به خاطر آن انجام داد که در روز قيامت نگوييد ما از اين موضوع توحيد و معرفه الله غافل بوديم. حال، اين ظهور و بروز در عالم ذر که واقع شده، به چه صورت انجام گرفته است و منظور از عالم ذر چيست؟ در ميان علما آراي مختلفي است از جمله :
1-منظور از عالم ذر، عالم ارواح است؛ يعنى، خداوند در آغاز، ارواح انسان‏ها را آفريد و مخاطب ساخت و از آنان اقرار بر توحيد گرفت.
2-منظور ازعالم ذر، اجزاى بسيار کوچک نيست؛ بلکه ذر به معناى ذريه (فرزندان) است؛ خواه کوچک و صغير باشند يا بزرگ و کبير. بنابراين، سؤال و جواب در ميان انسان و خداوند، به وسيله پيامبران و به زبان قال مى‏باشد.
3-سؤال و جواب بين انسان و خداوند، به زبان حال، صورت گرفته است؛ آن هم بعد از بلوغ، کمال و عقل.
4- علامه طباطبائى مى‏گويد: موجودات داراى دو نوع وجودند؛ يک وجود جمعى در نزد خدا که در قرآن به عنوان ملکوت از آن ياد شده است و ديگرى وجودات پراکنده که با گذشت زمان، به تدريج ظاهر مى‏شوند. به اين ترتيب، عالم انسانيت دنيوى، مسبوق به عالم انسانيت ديگرى است که در آن جا، هر موجودى با شهود باطنى، خدا را مشاهده کرده، به واحديت او اعتراف مى‏کند و سؤال و جواب در عالم ذر، مربوط به آن جا مى‏شود.
براي مطالعه ي بيشترر.ک:
کتاب معارف قرآن جلد 1 و2 آيت الله مصباح يزدي

موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها