ایا لباسهای نجس با ماشین لباس شویی اتوماتیک پاک میشود

متن سوال: 
شستن لباس هاي که نجش مي باشد با ماشين لباس شويي تمام اتوماتيک پاک مي شود؟ ماشين تمام اتوماتيک را مي شود تنظيم کرد که 3 بار آب کشي کند و پس از هر بار آب کشي خشک مي کند و دوباره آب کشي ميکند.

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم
آيا ماسين لباسشويي با سه بار آب کشي، لباس نجس را پاک مي کند؟
پيوند هميشگي پاسخ در ماشين‏هاى اتوماتيک اگر در حين گردش، آب متصل به دستگاه باشد، پاک مى‏شود و نيز اگر در هر بار آب‏گيرى و گردش، آب به همه نقاط برسد و سپس تخليه شود. پاک مي شود. منظور اين نيست که تمام دستگاه پر از آب شود بلکه اگر آب متصل به کر به قسمت هاي نجس برسد کافي است. V}(ترجمه اجوبه الاستفتاءات مقام معظم رهبري، س 292){V
ماشين لباس شويي هاي موجود در بازار از نظر کارکرد با هم تفاوت دارند و ارائه حکم کلي و يکسان درباره آنها صحيح نيست، لذا مراجع تقليد حکم تطهير را به صورت مشروط بيان مي دارند. اگر پس از برطرف شدن عين نجاست آب متصل به لوله داخل ماشين لباس شويي به خود لباس و تمام اطراف داخل ماشين (از جمله درب لباس شويي) برسد و بعد از آن از ماشين جدا و خارج شود همه لباس ها و داخل ماشين پاک مي گردد. اين حکم ممکن است در لباس شويي ها تفاوت پيدا کند، تشخيص و بررسي آن بر عهده مکلف است. بنابراين اگر بعد از برطرف شدن عين نجاست آب متصل به کر به تمام لباس و ماشين برسد پاک مي گردد. در غير اين صورت راه پاک شدن لباس آن است که بعد از شستن آنها به وسيله ماشين در آخر کار که لباس ها را از ماشين خارج مي کنيد بعد از اطمينان از پاک شدن عين نجاست يک مرتبه آن را با آب کر يا متصل به کر بشوييد.

در اين مسئله ميان مراجع تقليد اختلاف نظر است. به نظر آيت الله سيستاني و آيت الله مکارم ماشين لباس شويي اگر عين نجاست را برطرف کند لباس را پاک مي کند در اين صورت داخل لباس شويي هم پاک مي شود. ولي به نظر عده اي از مراجع تقليد از جمله مقام معظم رهبري اگر پس از برطرف شدن عين نجاست آب متصل به لوله داخل ماشين لباس شويي به خود لباس و تمام اطراف داخل ماشين (از جمله درب لباس شويي) برسد و بعد از آن از ماشين جدا و خارج شود همه لباس ها و داخل ماشين پاک مي گردد. اين حکم ممکن است در لباس شويي ها تفاوت پيدا کند، تشخيص و بررسي آن بر عهده مکلف است. بنابراين اگر بعد از برطرف شدن عين نجاست آب متصل به کر به تمام لباس و ماشين برسد پاک مي گردد. و اگر آب متصل به کر داخل ماشين مي ريرد و پس از قطع شدن آب، ماشين مشغول حرکت و شستشو مي شود حکم آب قليل را دارد. که اگر بعد از برطرف شدن عين نجاست دو مرتبه آب قليل به همه جاهاي لباس و ماشين برسد و از و يا فشار دادن از آن خارج شود، پاک مي گردد- در هر صورت هر جا که لباس پاک شود، ماشين هم به تبع پاک مي گردد و در چنين موردي که يقين به پاک شدن ماشين داريد دوباره شستن ماشين بعد از خروج لباس بازم نيست.
برگرفته از پرسمان

انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها