اینکه می گویند انسان در این دنیا آمده تا به کمال برسد یعنی چه؟

متن سوال: 
سلام،ببخشيد اينکه مي گويند انسان در اين دنيا آمده تا به کمال برسد يعني چه؟کمال به چه چيزهايي گفته مي شود؟

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم
فقط همان جايي که عين نجس برخورد کرده اس نجس است وبقيه قسمتها پاک است.
گر آلت به لباس برخورد کند درصورتي که نجس باشد لباس را نجس مي کند وبراي آن يقين لازم است که يقين کنيم نجس بوده ورطوبت نجاست به لباس خورده است.
اهميت اعتکاف:
}«وَ عَهِدْنا إِلى‏ إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْعاکِفِينَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ »{A ؛ «و ما به ابراهيم و اسماعيل امر کرديم که خانه مرا براى طواف‏کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکيزه کنيد» V}بقره (2 )، آيه 125.{V. اعتکاف، در لغت به معناى توقف در جايى است و در اصطلاح فقه، عبارت است از: «ماندن حداقل سه روز در مسجد، به قصد عبادت خداوند، با شرايطى خاص». مراسم اعتکاف، به زمان حضرت ابراهيم(عليه السلام) بر مى‏گردد و بعد از او در بعضى از شريعت‏ها و در زندگى برخى از صالحان - از جمله حضرت مريم و زکريا به چشم مى‏خورد. با ظهور دين اسلام اين امر، شکل تازه‏اى به خود گرفت و در ميان مسلمانان به عنوان يک عبادت مستحب با آداب و شرايط خاص، رايج شد. اعتکاف عبادتى است که استحباب و فضيلت فراوان دارد و صفاى خاصى به روح و جان مى‏بخشد. پيامبراسلام(صلي الله عليه وآله) همه ساله در ماه رمضان - به ويژه دهه آخر آن اعتکاف مى‏کرد و دستور مى‏داد رختخوابش را برچينند و چادرى در مسجد بر پا کنند و هميشه مى‏فرمود: «ده روز اعتکاف در ماه رمضان، برابر با دو حج و دو عمره است». V}«اِعْتِکافُ عَشْرٍ فى‏ شَهْرِ رَمَضانَ يَعْدِلُ حَجَّتَيْنِ وَ عُمْرَتَيْنِ»: وسائل الشيعة، ج 10، ابواب الاعتکاف و اللمعةالدمشقيه، کتاب الاعتکاف.
اعتکاف حکمت‏ها و فوايد فراوانى دارد که بخشى از آنها عبارت است از:
الف. ايجاد زمينه مناسب براى انديشه و تفکر و خردورزى ؛
ب. فراهم آمدن زمينه توبه و بازگشت ؛
ج. فراهم شدن فرصت نيايش، نماز و تلاوت قرآن ؛
د. به وجود آمدن دوره‏اى کوتاه براى محاسبه نفس و خودسازى که حداقل سه روز طول مى‏کشد و انسان را از حاکميت غريزه‏ها، عادت‏ها و اشتغالات معمول زندگى آزاد مى ‏سازد.
در زمينه اعتکاف توجّه به چند امر ضرورى مى‏نمايد:
1. اصل اعتکاف مستحب است ؛ ولى گاهى به واسطه نذر، عهد، قسم و مانند آن واجب مى‏شود.
2. اعتکاف بايد در يکى از مساجد چهارگانه و يا در مسجد جامع شهر باشد و در غير آن صحيح نيست .
مسجد جامع مسجدى است که اقشار مختلف مردم در آن شرکت مى ‏کنند و اختصاص به محله يا صنف خاصى ندارد. مساجد چهار گانه عبارت است از: مسجد الحرام، مسجد نبوى (مدينه )، مسجد کوفه و مسجد بصره.{
3. حداقل اعتکاف سه روز است و کمتر از آن صحيح نيست ؛ ولى بيش از آن اشکال ندارد.
4. اين عبادت را مى‏توان به نيابت از مردگان انجام داد.
5. اعتکاف زمان خاصى ندارد و در هر زمان که روزه صحيح باشد، اعتکاف نيز صحيح است. بنابراين کسى که نمى‏تواند روزه بگيرد (مانند مسافر، مريض، حائض و کسى که به عمد روزه گيرد ) ؛ اعتکافش صحيح نيست. بهترين زمان براى انجام دادن آن، ماه رمضان و دهه آخر آن است.
6. اگر اعتکاف با حق شوهر منافات داشت، با اجازه او باشد.
7. اگر اعتکاف باعث اذيت و آزار پدر و مادر شود، با اجازه آن دو باشد.
منبع: (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني، کد: 214/500016)باتصرف
فلسفه ى اعتکاف:
اعتکاف يک برنامه مهمّ خودسازى است که انسان را در مدّت چند روز به کلّى از مظاهر مادّى دنيا جدا مى سازد و در يک عالم روحانى و معنوى غرق مى کند، و او را به نگريستن مجدّد به برنامه هاى اخلاقى و خودسازى و توبه از گناه و محاسبه و مراقبه وامى دارد، و در مجموع يک تولّد ثانوى محسوب مى شود، و شايسته است مسلمانان از آن بهره گيرند و اين سنّت اسلامى را زنده نگه دارند.
سنّت اعتکاف اختصاص به شريعت مقدّسه اسلام ندارد و مراسمى شبيه به اعتکاف در ميان بعضى از مؤمنان به شرايع سابق بوده است و در زندگى حضرت مريم، و زکريا(عليهما السلام) آثارى از آن ديده مى شود.
منبع:استفتائات آيت الله مکارم ج2 -سؤال 451 و452.
انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

پربازدیدترین ها