برای بالا بردن روابط اجتماعی خود و بالا بردن توان خود در ارتباظ با دیگران چه باید کرد؟

متن سوال: 
با سلام براي بالا بردن روابط اجتماعي خود و بالا بردن توان خود در ارتباظ با ديگران چه بايد کرد؟

باعرض سلام و تشکر از سوال خوب شما
يکي از علل کم رويي , اضطراب اجتماعي است . اضطراب اجتماعي از عدم يادگيري مهارت هاي اجتماعي ناشي مي شود. يکي از ابعاد وجودي انسان که بايد در محيط خانه و مدرسه متناسب با ساير ابعاد رشد کند, بعد اجتماعي است . انسان موجودي اجتماعي است و بايد در بستر اجتماع با هم نوعان خود زندگي کند. براي اين که بعد اجتماعي انسان رشد کند و در صحنه هاي گوناگون بتواند با ديگران روابط مناسبي داشته باشد بايد مهارت هاي اجتماعي را ياد بگيرد. بعضي خانواده ها و يا بعضي از معلمان و مربيان دوران کودکي و نوجواني , زمينه رشد و شکوفايي کودک را آن طور که بايد, فراهم نمي کنند که يا قادر به آن نيستند, يا امکانات لازم را ندارند و يا خودشان نيز در اين زمينه دچار مشکل هستند. به هر دليل , اين فرايند اجتماعي شدن و يادگيري مهارت هاي ارتباطي با ديگران به درستي تحقق پيدا نمي کند وقتي نوجوان وارد صحنه هاي بزرگ اجتماعي مي شود, فشار و ناراحتي هاي کم رويي را در خود بيش تر حس مي کند; زيرا مي خواهد دوست يابي کند, با همکلاسان خود صميمي باشد, در کلاس درس در مقابل جمع کنفرانس دهد و... علي رغم اين که توانايي لازم را براي يادگيري مطالب دارد و آنها را نيز خوب مي داند, ولي از ارائه آنها در مقابل جمع عاجز است و دچار اضطراب , خجالت و کم رويي و عوارض ناشي از آن مي شود. خوشبختانه يادگيري مهارت هاي اجتماعي و بر طرف کردن اضطراب و ترس در مقابل جمع , کاري است که امکان عملي آن وجود دارد و تجربه نيز آن را ثابت کرده است . بنابراين اگر کسي تصميم جدي داشته باشد, مي تواند با اين مشکل مقابله کند و خود را درمان نمايد و از حصار کم رويي رها شود و از توانمندي هايي که دارد بهره ببرد. در فرهنگ ملي و ديني ما ايرانيان , مانند ساير ملل , آداب و رسومي وجود دارد که اگر خوب رعايت شوند, فرايند اجتماعي شدن به آساني تحقق پيدا مي کند. از جمله اين آداب , سلام کردن و احوال پرسي از دوستان و خويشاوندان است در برخورد و معاشرت با ديگران سعي کنيد:
1- در دادن سلام پيش قدم باشيد.
2- بعد از سلام با جملات مرسوم , احوال پرسي کنيد و تا از شما جدا نشده اند سعي کنيد از آن ها جدا نشويد.
3- تلاش کنيد که در کارهاي اجتماعي در محيط خانه , مدرسه و دانشگاه مانند اردو و بازي هاي دسته جمعي شرکت کنيد نقش فعالي را بپذيريد.
4- هنگام صحبت با ديگران يا در مقابل جمع به اعضاي بدن خود (دست , پا, نحوه صحبت و...) هيچ توجهي نکنيد و توجه خود را بر مطلبي که مي گوييد متمرکز کنيد.
5- قبلا مطلبي را که مي خواهيد در مقابل جمع بازگو کنيد چندين بار در مقابل آينه تکرار کنيد و فرض کنيد که در مقابل جمع مي باشيد.
6- سعي کنيد بر آنچه مي خواهيد بگوييد تسلط کافي داشته باشيد.
7- اگر با شکست مواجه شديد, خود را نبازيد و براي بار ديگر خود را آماده انجام آن کار بکنيد.
8- قبل از اين که در مقابل جمع قرار گيريد به خودتان تلقين کنيد که ((مي توانم در مقابل جمع صحبت کنم )).
9- وقتي حالت اضطراب پيدا مي کنيد سعي کنيد همه ماهيچه هاي بدنتان را آرام و شل کنيد.
10- براي شکستن جو حاکم بر جمع و آرامش در صحبت کردن سعي کنيد داستان هاي کوچک , طنز, لطيفه هاي شيرين و مناسب را که افراد خبره در جلسات سخنراني بيان مي کنند, در دفترچه اي يادداشت کنيد و شما نيز در شرايط مقتضي از آنها استفاده کنيد. مطمئن باشيد با جديت , پشتکار و تمرين به خوبي مي توانيد بر مشکل اضطراب اجتماعي و کم رويي پيروز شويد.
در پايان لازم به ذکر است کسب چنين مهارتي نيازمند تمرين و گذشت زمان است و نبايد انتظار داشت که يک شبه و بطور دفعي بر اضطراب اجتماعي فايق آيند بنابراين از تمرين و ممارست و سعي و تلاش بيشتر خسته نشويد. مطالعه و عمل به راهکارهاي دو کتاب معرفي شدهء زير مفيد و سودمند است، تأکيد مي شود صرف مطالعه کتاب ها و مقالات و ... اين مشکل را حل نمي کند بلکه عمل به راهکارهاي پيشنهادي طي يک دوره زماني لازم و ضروري است:
- روانشناسي کمرويي ، دکتر غلامعلي افروز، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي
- آئين سخنراني ، ديل کارنگي
براي انتخاب دوست و ايجاد ارتباط با ديگران توجه به نکات زير ضروري است:
1- ابتدا بايد مهارتهاي ارتباطي را ياد گرفت و يکي از راههاي آن الگو قرار دادن افرادي است که در اين زمينه موفق هستند.
2- اجتناب از تند خويي و بددهاني
3- احسان و هديه دادن به ديگران
4- تقدم در سلام کردن و برخورد خوب با ديگران داشتن
5- بدگويي نکردن از ديگران
6- جنبه‏هاي مثبت ديگران را ديدن
7- اجتناب از منفي بافي در مورد ديگران
8- کمک کردن به ديگران هنگام گرفتاري و نياز
9- امانتداري، خير خواهي و دلسوزي نسبت به ديگران
10- شرکت در کارهاي اجتماعي، ورزش‏هاي دسته جمعي و اجتناب از گوشه‏گيري
برقراري ارتباط با ديگران و محبت نمودن به آنها، يکي از مهم‏ترين مسائل زندگي انسان است. در صورتي که در آن ضعيف عمل شود، مشکلات متعددي در زندگي به وجود خواهد آمد. حال، شناخت بيماري و مشکل، يکي از مراحل اساسي برطرف نمودن آن است. ناتواني از برقراري ارتباط مطلوب با ديگران و محبت نداشتن به آنها، برخاسته ازعوامل زير است:
الف) سوء ظن به ديگران،
ب ) خودبيني،
ج ) کمبود محبت در دوران زندگي مخصوصا کودکي،
د ) خجالتي بودن،
ه ) زودرنجي،
و ) پرتوقع بودن،
ز ) عدم باور توانايي‏هاي خود.
البته اين بدان معنا نيست که همه اين عوامل در يک نفر وجود دارد؛ بلکه ممکن است يک يا چند عامل در يک شخص موجب بروز اين مشکل شده باشد
معرفي کتاب:1-اعتمادبه نفس،حورائي 2-جهادبانفس،مظاهري 3-اخلاق عملي،مهدوي کني 4-اخلاق اسلامي،شهيددستغيب.
موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها