بهترین ملاک ها و سن ازدواج چیست؟

متن سوال: 
سلام. در ازدواج و در بین خواستگارانم به چه معیارهایی بیشتر توجه کنم؟ و بهترین سن برای ازدواج دختر و پسر چه سنی ست؟

سلام پرسشگر محترم

سؤال شما در مورد معیارها و خصوصا سن ازدواج، پرسش مهمی ست. طبیعی ست پاسخ گرفتن نيازهاي ما، يک اصل غير قابل انکار است و نمي شود به نيازها بي توجه بود و از آن ها صرف نظر کرد. اساسا انسان در يک نگاه يعني موجودي نيازمند؛ اما نيازها در همه جا حاکم بر انسان نيستند بلکه اين انسان است که مي تواند به نيازهاي خود جهت دهد و امير بر آن ها باشد نه اسير آن ها. نیازها باید در زمان مناسب پاسخ مناسب داده شوند. 
گفته می شود فرصت سنی ازدواج برای آقایان معمولا از 24 سالگی شروع می شود و خانم ها معمولا از 18 سالگی آمادگی ازدواج را دارند. یادآوری می شود که تعیین سن بر اساس غالب افراد است؛ خلاف این سن نیز ممکن است ازدواج صورت گیرد و موفقیت آمیز باشد. مهم، حاصل شدن شرائط ازدواج است. گاهی برای برخی، قبل از این سال ها بلوغ ازدواج محقق می شود. هرکس باید خود و شرائط دیگر را مد نظر بگیرد و البته نباید از مشورت با مشاوران باتجربه غافل بود. فراموش نکنیم ازدواج زود هنگام و دیر هنگام غلط است و ازدواج بهنگام صحیح است. 
براي گزينش همسر مي توان به اين جهات توجه کرد: 
1. سن خود و همسر و تفاوت سني 2. تحصيلات 3. خانواده 4. محل زندگي و شهري که منتسب به آن است 5. مذهب 6. شغل همسر و همچنین شغل پدر همسر و مادر همسر؛ يعني متوجه اين باشيم که مادر خانواده شاغل است يا خانه دار 7. وضعيت اقتصادي 8. ظاهر شخص از نظر سلامت و زيبائي که هر کسي با سليقه و روحيات خود مي سنجد و... 
در یک پسر، غیر از سن و بلوغ جسمی و اجتماعی و عقلی؛ غیرت کار و شغل، بسیار مهم است و نیز مشخص شدن وضعیت سربازی تعیین کننده است.
در پايان يادآوري اين نکته لازم است که: 
زياد سختگير نباشيد و چشم بسته نيز انتخاب نکنيد از مشاوره حضوري نيز بهره بگيريد تا ازدواج موفقی داشته باشید.

برای این که شما بهتر و بیشتر با این گونه مسائل درباره ازدوج آشنا شوید شما را به چند کتاب ارجاع می دهیم: 
1. کتاب بیست گام در انتخاب همسر. 
2. جوانان و انتخاب همسر. 
3. امروز من فردا ما. 
همچنین اگر می خواهید نظرات مختلف در این زمینه را ببینید می توانید چند مجله خانواده را انتخاب کنید و قسمت مشاوره آن ها را مطالعه نمایید.

پربازدیدترین ها