تفاوت بین معراج مادی و جسمی با معراج روحی و غیر مادی در چیست؟

متن سوال: 
1.معراج پيامبر چه بوده و چگونه اتفاق افتاده.آيا داستان هاي تخيلي مانند که کتاب هاي مفسران و ... نوشته شده و شکل خارق العاده به خود گرفته است صحت دارد.لطفا با دليل 2. اگر مسلماني اعتقاد به معراج داشته باشد ولي به جسماني بودن و مادي بودن آن اعتقاد نداشته باشد و اين را امري غير جسماني بداند مسلمان نيست ؟ اگر نيست چرا ؟ لطفا با ذکر دليل 3.تفاوت بين معراج مادي و جسمي با معراج روحي و غير مادي در چيست؟ چرا اين قدر مهم است

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
معراج به معناي عروج وبالا رفتن پيامبراکرم از زمين به آسمان ها وبازگشت به زمين مي باشد .شرح اجمالي معراج بدين صورت است که خداوند جبرئيل را مامور داشت تا در يکي از شبها پيامبر را از شهر مکه واز مسجدالحرام به آسمان ها ببرد ودر آنجا برخي از آثار وقدرت الهي را ببيند. پس از رويت آثار ومخلوقات آنجا ،پيامبر اکرم قبل از طلوع آفتاب به مکه بازگشت ..هدف از اين معراج اين بود که پيامبر (ص) پس از بازگشت به زمين ديدي ديگر واطلاعي بيشتر واعتمادي محکمتر به خداومخلوقات او داشته باشد .بنابراين معراج پيامبر ورفتن ايشان به آسمانها ظرف چند ساعت يکي از معجزات الهي وامري خارق العاده مي باشد .بنا برنص آيه اول سوره اسراء که مي فرمايد :پاک ومنزه است خدايي که سير داد بنده اش را در شبي از مسجد الحرام تا مسجد اقصي تا قسمتي از آيات ونشانه هاي قدرت خود را به او نشان دهيم ،معراج اتفاق افتاده است .
در تفسير وتحليل اين آيه، روايات ضعيف ومجعول بسياري آمده است که جزو اسرائيليات مي باشد .وحتي دوستان نادان ويا دشمنان داناي اسلام پيرايه هايي برآن بسته اند، به طوري که مي توان گفت واقعيت معراج در لابلاي انبوه احاديث مربوط به آن پوشيده مانده است .
معراج از ديدگاه علمي امروزه پذيرفته شده است .دانشمندان امروز عقيده دارند که در بعضي سيارات عالم بالا موجودات زنده اي است ودر قرآن نيز به اين مساله اشاره شده است (سوره شورا آيه 29) .اما اين که معراج جسماني بوده است بين علماي اهل سنت وشيعه اختلاف است. طبق نقل شيعه آيه صراحت دارد که جسماني است. اسرا بعبده يعني بنده اش را سير دادوعبد کلمه اي است که اطلاق بر انسان مرکب از جسم وروح مي باشد. اما آنهايي که مي گويند اين سير روحاني است مي گويند پيامبر جسم است واگر خواسته باشد با جسم از آسمانها که خود جسم است عبور نمايد ،بايستي آسمان شکافته شود .اما اين يک معجزه است نه يک سير طبيعي .
مساله معراج يکي از ضروريات دين به شمار مي آيد ومسلمانان بايد به آن اعتقاد داشته باشند وانکار آن مساوي است با انکار آياتي از قرآن.اما لازم نيست انسان بر همه آنچه مفسرين گفته اند اعتقاد داشته باشد. .تنها پذيرفتن اصل معراج شرط است ،ولي اعتقاد به چگونه واقع شدن آن ملاک نيست .

موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها