تفاوت حمد،مدح،شکر در چیست؟

متن سوال: 
تفاوت حمد،مدح،شکر در چيست؟

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم
حمد تنها در مورد جميل اختياري يعني فضيلت هاي و کمالات اختياري که با تلاش و کوشش و اختيار و انتخاب حاصل مي شود به کار مي رود ولي شکر در برابر هر نوع نعمتي استعمال مي شود . پس هر شکري حمد است ولي هر حمدي شکر نيست . مثلا نمي توان کسي را به خاطر زيبايي صورت او حمد کرد زيرا اين امري اختياري نيست ولي مي توان او را مدح کرد . همچنين مي توان فردي را به دليل قامت و زيبايي اندام مدح کرد ولي نمي توان او راحمد کرد .
ر. ک :1- قاموس قرآن ، سيد علي اکبر قرشي ، ماده ح م د
2- مفردات راغب ، ماده ح م د
بنا بر اين در مورد خداوند هم حمد او درست است و هم شکر او و ما نسبت به هر دو وظيفه داريم . از برسي آيات و روايات و دعاها اين نتيجه به دست مي آيد که مقام حامدين از رتبه شاکرين بالاتر و عالي تر است .
برگرفته از پرسمان
تفاوت ((حمد)) و ((مدح )) و ((شکر)) و نتايج آن توجه شود: 1 ((حمد)) در لغت عرب به معنى ستايش کردن در برابر کار يا صفت نيک اختيارى است ، يعنى هنگامى که کسى آگاهانه کار خوبى انجام دهد، و يا صفتى را براى خود برگزيند که سرچشمه اعمال نيک اختيارى است ، ما او را حمد و ستايش مى گوئيم . ولى ((مدح )) به معنى هر گونه ستايش است ، خواه در برابر يک امر اختيارى باشد يا غير اختيارى ، فى المثل تعريفى را که از يک گوهر گرانبها مى کنيم ، عرب آن را مدح مى نامد، و به تعبير ديگر مفهوم مدح ، عام است در حالى که مفهوم حمد خاص مى باشد. ولى مفهوم ((شکر)) از همه اينها محدودتر است ، تنها در برابر نعمتهائى شکر و سپاس مى گوئيم که از ديگرى با ميل و اراده او به ما رسيده است.
منبع:سايت تبيان
انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

پربازدیدترین ها