حکم برداشتن ابرو برای مرد

متن سوال: 
آيا برداشتن ابرو بر مرد گناه است؟آيا حديث و روايت يا آيه اي در مورد آرايش مرد وجود دارد؟

در روايات متعددي از تشبه زنان به مردان و مردان به زنان نهي شده است.در چندين روايت اشخاصي که خود را به شکل جنس مخالف در بياورند يا در رفتار و لباس پوشيدن و ... خود را مانند جنس مخالف کنند مورد لعن خدا و رسول خدا (صلي الله عليه وآله ):قرار گرفته اند.

پيامبر :(صلي الله عليه وآله ) :أَرْبَعٌ لَعَنَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَوْقِ عَرْشِه... الْمَرْأَةُ تَتَشَبَّهُ بِالرِّجَالِ وَ قَدْ خَلَقَهَا اللَّهُ أُنْثَى ..
«چهار گروه را خدا از رحمت خويش دور کرده است و خداو رسولش و ملاکه بر آنان لعن مي فرستند ...چهارم :زناني که خود را شبيه مردان مي کنند ».(مستدرک ‏الوسائل - باب تحريم تشبه الرجال بالنساء )



قَالَ رَسُولُ اللَّهِ :(صلي الله عليه وآله ):لَعَنَ اللَّهُ وَ أَمَّنَتِ الْمَلَائِکَةُ عَلَى رَجُلٍ تَأَنَّثَ وَ امْرَأَةٍ تَذَکَّرَتْ وَ .....

خداوند چند نفر را لعنت کرد و فرشتگان آمين گفته اند :
1- مردي که خود را شبيه زنان کند .
2- زني که خود را شبيه مردان کند .
3- .........
مستدرک‏ الوسائل ج 14 ص 156 .




رسول خدا:(صلي الله عليه وآله ):فرمود:از ما نيست هر زني که خود را شبيه مردان کند يا هر مردي که خود را شبيه زنان کند .(ميزان الحکمه، ج 5 ،ص 18)


پيامبر :(صلي الله عليه وآله ): : «سه گروه، هرگز داخل بهشت نمي شوند: کسي که نسبت به عفت و ناموس خود بي اعتنا است؛ زني که خود را در لباس و رفتار و امور ديگر شبيه مردان سازد وشراب خوار».(ميزان الحکمه، ج2، ص102.)


امام باقر(عليه السلام) مي فرمايند:لَا يَجُوزُ لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَتَشَبَّهَ بِالرِّجَالِ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَعَنَ الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ وَ لَعَنَ الْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ
«جايز نيست که زن، خود را شبيه مرد کند؛ زيرا پيامبر مرداني را که مشابه زنان مي شوند و همچنين زن هايي که خود را شبيه مردان مي کنند، لعنت کرده است»(بحارالانوار، ج103،ص 208.)



همچنين بنا به فتواي فقها تشبه زنان به مردان و بالعکس(مردان به زنان) حرام است. اما
دليل اين نهي و حرمت چيست
در پاسخ به سوال فوق بايد به مطالب و نکات ذيل توجه کرد :
1- خداوند با علم نافذ خود و بر اساس حکمت و مصلحتي که بر همه پهنه هستي و نظام آفرينش سايه افکنده هر کس را بخواهد مرد و هر کس را بخواهد زن مي آفريند و اين بر اساس حکمت و مصلحت قاهره حق تعالي است .اگر زني خود را به شکل مرد درآورد ودر ظاهر و حرکات و خصوصيات خود را به شکل آنها در آورد و يا بر عکس مردي تمايل به مونث و زن بودن داشته باشد و خود را به شکل آنها بيارايد و خصوصيات آنها را بروز دهد در واقع با حکمت و مشيت الهي در افتاده و علم و حکمت الهي را در اين موضوع ناديده ناقص دانسته و خداوند را به نقصان و جهل نسبت داده است ونعمت الهي را انکار نموده و اين بزرگترين جرم و گناه است و لعنت و دوري از رحمت الهي را در پي دارد .
2- بي شک حرمت تشبيه زنان به مردان و بالعکس به خاطر مفاسدي است که اين کار براي فرد وجامعه در پي دارد.
دوگانگي شخصيتي و بحران هويت يکي از مهمترين تاثيرات تشبيه به جنس مخالف است که زمينه انحرافات شخصي رواني و هم اجتماعي را در پي خواهد داشت.تشبيه به جنس مخالف زمينه اي براي جهت گيري کارکردي شخص بر خلاف جنسيت خود است که به ناکارآمدي و معطل ماندن استعدادهاي شخصي و خدادادي مي انجامد. اين امر بزرگترين لطمه اي است که مي تواند بر يک فرد وارد شود و مصداق روشني از دوري از رحمت خداست
شخصيت هر فرد اعم از زن يا مرد از مولفه هاي متعددي(ويژگي هاي وراثتي،محيطي،جنسيتي ،ظاهري و...) تشکيل شده است که نقش تعيين کننده اي را در رفتار و کردار و حتي طرز فکر و صفات روحي و رواني ايفا مي کند.
يکي از مهمترين مولفه هاي شکل گيري شخصيت, ظاهر شخص است.تطابق وهماهنگي مولفه هاي مختلف شخصيت در شکل گيري هويت شخصي فرد که منشا اصلي تکامل رواني و رفتاري است نقش اصلي را ايفا مي کند.
عدم هماهنگي در رفتار و کردار و ظاهر مطابق با نقش جنسي و جنسيتي (مشابهت زن به مرد يا بر عکس) مهمترين عامل ايجاد بحران هويت در شخص مي گردد. بحران هويت سبب ايجاد مشکلات رواني و رفتاري متعدد براي شخص(افسردگي ، عدم اعتمادبنفس، ...) و تاثيرات نامطلوب اجتماعي را درپي دارد.
اين امر سبب مي شود زني که از اين حيث داراي بحران شخصيت وهويت شده است توانايي ها و ارزش هايي را که خداوند در وجود او نهاده است ضد ارزش بداند.
زني که رفتار وکردار خود را شبيه مردان مي کند ديگر نقش همسري ، مادري، خانه داري و فرزندداري را نقشي پست و فرومايه مي پندارد و تعالي و تکامل را در مردانه شدن جستجو مي کند. از آنجا که ويژگي هاي طبيعي و ذاتي براي مردانه شدن را ندارد پس از مدتي سرخورده و ناکام به افسردگي و عدم اعتماد به نفس و بيماري هاي رواني ديگر مبتلا و در تکامل فردي و اجتماعي خود و ديگران اختلال ايجاد مي کند. (همچنين است مردي که خودش را شبيه به زنان مي کند.)
تشابه زنان به مردان و تشابه مردان به زنان مهم ترين مشکل دوره آخرالزمان و از نشانه هاي ظهور است.

انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها