حکم حدث اصغر(باد معده) در حین غسل چیست؟

متن سوال: 
حکم حدث اصغر در حین غسل

.

سلام وقت شما بخیر

آیةالله العظمی امام خمینی: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند بنابراقوا غسلش باطل نمي شود ولیکن بعد از غسل برای چیزهائی که وضو در آنها شرط است باید وضو بگیرد.
آیةالله العظمی اراكي: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند غسل باطل نمي شود ولي اگر غسل جنابت باشد بايد مانند ساير غسلها براي نماز وضو هم بگيرد.
آیةالله العظمی خوئي: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند بايد غسل را رها كرده و غسل ديگري بنمايد؛ و چنانچه بخواهد غسل ترتيبي نمايد بنابراحتياط مستحبي وضو هم بگيرد.
آیات عظام: گلپايگاني، فاضل، صافي: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند مي تواند غسل را تمام نمايد و بعد وضو بگيرد، و بهتر آن است كه غسل را احتياطاً از سر بگيردبه قصد آنچه بر ذمّه او است از اتمام يااعاده؛ لكن وضو بعد از غسل در اين صورت هم واجب است.
آیةالله العظمی امام خامنه ای: حدث اصغر در اثناى غسل به صحّت غسل ضرر نمى رساند و لازم نيست که غسل را از نو شروع کند، ولى چنين غسلى کفايت از وضو براى نماز و ساير اعمال مشروط به طهارت از حدث اصغر نمى کند.
آیات عظام: نوري، مظاهری: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند غسل باطل نمي شود ولي بعد از غسل براي نماز [باید] وضو بگيرد.
آیةالله العظمی زنجاني: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند غسل او صحيح است، ولي بايد پس از غسل وضو هم بگيرد و احتياط مستحب آن است كه غسل را نيز دوباره بجا آورد.
آیةالله العظمی سيستاني: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند لازم نيست غسل را رها كرده و غسل ديگري بنمايد، بلكه مي تواند غسل خود را تمام نمايد و بنابراحتياط لازم بايد وضو هم بگيرد، ولي اگر از غسل ترتيبي به ارتماسي و يا از ارتماسي به ترتيبي عدول نمايد، لازم نيست وضو هم بگيرد.
آیةالله العظمی بهجت: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند بنابراحتياط به قصد وظيفه واقعيّه (اعمّ از تمام يا اتمام) غسل را دوباره از سر شروع كند و  بنابراحتیاط براي نماز و كاري كه وضو لازم دارد وضو بگيرد.
آیةالله العظمی مکارم: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند ضرري به غسل او نمي زند ولي براي نماز و مانند آن، بايد وضو بگيرد.
آیات عظام: تبریزی، سبحانی: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند باید (تبریزی: بنابراحتياط) غسل را از سر بگيرد و براي نماز وضو هم بگيرد.
آیةالله العظمی وحید: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند بنابراحتیاط واجب غسل را تمام کند و اعاده نماید و وضو هم ضمیمه کند مگر اینکه از غسل ترتیبی به غسل ارتماسی عدول کند.

منبع: توضیح المسائل مراجع، مسأله 386 و تحریرالوسیله «القول فی واجبات الغسل مسألة 19» - أجوبةالإستفتائات پاسخ سؤال

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها