حکم زدن عطر برای خانمها برای بیرون از خانه چیست؟

متن سوال: 
باسلام حکم زدن عطر براي خانمها براي بيرون از خانه چيست؟ اقاي مکارم شيرازي باتشکر

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم
سوال : عطر زدن دختر خانمها خارج از خانه ، در محل کار و تحصيل چه حکمى دارد ؟
دفتر رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي : فى نفسه مانعى ندارد و اگر موجب جلب توجه نامحرم گردد، از کنار آنها عبور نکنند.
دفتر حضرت آيت الله سيستاني : اگر به قصد تحريک شهوت مرد اجنبي باشد جايز نيست و همچنين اگر عطر به نحوي باشد که عادتا مهيج است در غير اين دو صورت اشکال ندارد؟
دفتر حضرت آيت الله مکارم شيرازي : در مورد عطر زدن بانوان در بيرون از منزل، از اين کار در روايت اسلامى نهى شده است، ولى چنانچه مقدار کمى براى از بين بردن بوى عرق و مانند آن بزنند مانعى ندارد.
استعمال عطر و ادکلن توسط زنان{T معطر بودن، هميشه خوب و پسنديده است و ثواب دارد؛ حتي براي خانم‏ها و در داخل آشپزخانه. در آداب همسرداري و خانواده، افزون بر معطّر بودن براي همسر، خودِ استعمال کردن بوي خوش نيز ثواب دارد و نيکو است. بنابراين خود معطر بودن، نيک است و تنها استفاده از آن در وضعيتي خاص، تحريم شده است. به بيان ديگر، اين‏گونه نيست که استعمال عطر و ادکلن در مکاني مجاز و در مکان ديگر غيرمجاز و حرام باشد؛ بلکه حتي در پستوخانه و آشپزخانه نيز اگر براي خوشايندي ديگران (نامحرم) انجام گيرد، حرام است. استعمال آن در مواردي که باعث خوشايندي و جلب توجه و استشمام نامحرم گردد، حرام است؛ هر چند در آشپزخانه باشد. لذا خانمها نيز مي‏توانند در هر مکاني از آن استفاده کنند؛ مگر جايي و يا به کيفيتي که مورد استشمام و جلب نامحرم قرار گيرد. از اين رو، استفاده از بعضي عطرها که فقط خودِ فرد، بوي خوش آن را احساس مي‏کند (يعني عطرهاي ملايم و خفيف که ديگران آن را احساس نمي‏کنند) براي خانم‏ها اشکال ندارد؛ به خصوص اگر چادر مي‏پوشند. در واقع اگر ديگران (نامحرم) اين بوي خوش را احساس نکنند، نه تنها مرتکب حرام نشده‏اند؛ بلکه به ثواب نيز نائل گشته‏اند. کافي است از عطرها و ادکلن‏هاي خفيف و ملايم استفاده کنند؛ به ويژه استعمال بوي خوش، به هنگام نماز و براي همسر ثواب بسيار دارد. اگر دقت کنيد، اين حالت اختصاص به عطر و ادکلن ندارد؛ بلکه هر وسيله و کاري اگر با رعايت شرايط به کار گرفته و استفاده شود، پسنديده است.
استفاده کردن زن از لوازم آرايشى از قبيل: استعمال عطر، کرم، سرمه، حنا و... اشکال ندارد ولى بايد آن را در برابر نامحرم بپوشاند
از نظر اسلام زن فقط مى‏تواند براى شوهر و محارمش زينت کرده و خود را آرايش دهد؛ اما در هنگام بيرون رفتن از منزل و بين نامحرمان اين کار جايز نيست و بايد خود را کاملاً بپوشاند و بين اقسام و موارد آرايش فرقى نيست؛ چه براى چشم باشد و چه ابرو و... V}(اجوبه‏الاستفتاآت، ج 2، س 134).{V

برگرفته از پرسمان

حکم عطر زدن براي خانم ها در بيرو ن از خانه
سؤال 3: زدن عطر يا مادة خوشبوي تند براي خانمها در بيرون منزل چه حکمي دارد؟ همچنين پوشيدن جوراب سفيد براي خانمها جايز است يا خير؟
جواب: عطر زدن بانوان اگر موجب مفسده و تحريک نامحرم باشد جايز نيست و از پوشيدن لباسي که جلب توجه نامحرم مي نمايد اجتناب نماييد. (مسائل جديد ـ از ديدگاه علماء و مراجع تقليد، ج2، ص200) .

انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها