حکم نماز و روزه مسافر بیان کنید؟

متن سوال: 
سلام و ارزوی قبولی طاعات و عبادات پدر من کارمند هستند و اخیرا به علت اقتضای شغلی به شهرستان آمل با فاصله 45 کیلومتری از محل سکونت اول منتقل شدند وما نیز با ایشان به این شهر امدیم احکام نماز و روزه ما و همچنین پدرم با شرایط ذیل چگونه است : 1:اگر پدر من هر روز در حال تردد از محل سکونت اول ما که وطن ما محسوب میشود به محل کارش باشد که از حد ترخص میگذرد حکم نماز و روزه ایشان چگونه است؟ 2:با توجه به اقامت موقت ما در شهر امل اگر ما اخر هر هفته و ایام تعطیلات به محل سکونت اول خود برویم و برگردیم با توجه به اینکه در شهر امل 10 روز کامل نمی مانیم حکم نماز و روزه ما چگونه است و حکم پدرم که محل کار ایشان در آمل است چگونه است؟ 3:با توجه به دانشجو بودن پدرم حکم نماز و روزه ایشان در محل تحصیلشان که از حد ترخص خارج می شوند چیست؟ مرجع تقلید پدرم و ما :مقام معظم رهبری می باشند

سلام وقت شما بخیر

1- درصورتی که فاصله بین محل سکونت و محل کار پدر شما به مقدار مسافت شرعی باشد، پدر شما کثیر السفر حساب می شود . نمازش در بین راه و محل کار تمام است.
اگر هر روز از وطن اصلی عبور کند، در صورتی که فاصله بین محل سکونت و وطن اصلی به مقدار 45 کیلومتر باشد یا فاصله بین وطن و محل کار پدر شما 5/22 کیلومتر باشد که رفت و آمد نماید، کثیر السفر است . نمازش در آمل و در وطن و در محل کار و در بین راه تمام است. البته اگر سفر پدر شما شغلی باشد و برای تحصیل نباشد . چنانچه سفر تحصیلی باشد، در پاسخ سؤال 3 جواب داده می شود.
اما نسبت به نماز و روزه شما، اگر قصد زندگی کردن هفت هشت سال و یا بیش تر را در آمل دارید، آمل حکم وطن را دارد. نماز شما در آمل تمام و روزه شما صحیح است، اما اگر قصد ماندن این مقدار سال را ندارید ، با توجه به اینکه در آمل 10 روز نمی مانید، نماز شما شکسته و روزه شما باطل است و حکم مسافر را دارید.
3- به نظر آیت الله خامنه ای سفر دانشجوئی حکم کثیر السفر را ندارد .در فرض سوال نماز شما شکسته است. روزه هم نمی توانید بگیرید؛ لیکن رهبری اجازه داده است که دانشجویان می توانند در این مسأله به مرجعی که نماز دانشجویان را تمام می داند رجوع کنند. (1)
پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای، اجوبة الإستفتائات، سؤال 641؛642؛ 652 ؛ 684 و 685و استفئاات جدید،ج 1، سؤال234.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها