حکم و قانون استفاده از ماهواره

متن سوال: 
نظر مراجع بزرگوار تقليد را درباره مشاهده برنامه‏ هاى ماهواره بيان كنيد؟ حکم قانونی استفاده از ماهواره را نیز بیان فرمایید ؟

.

نظر مراجع بزرگوار تقليد را درباره مشاهده برنامه‏ هاى ماهواره بيان كنيد؟

آيت اللّه خامنه‏ اى و آيت اللّه مكارم: استفاده از برنامه ‏هاى مفيد و مشروع (مانند برنامه ‏هاى علمى و قرآنى) هر چند فى نفسه مانعى ندارد؛ ولى با توجه به اينكه برنامه‏ هايى كه از طريق اين دستگاه پخش مى ‏شود غالباً در بردارنده آموزش افكار گمراه كننده و تحريف حقايق و برنامه ‏هاى لهو و فساد هستند، استفاده از ماهواره جايز نيست.آيت اللّه خامنه‏ اى، اجوبة، س 1183 و 1215؛ آيت اللّه مكارم، استفتاءات، ج 1، س 1609 و 829.
آيت‏ اللّه بهجت و آيت‏ اللّه صافى: استفاده از برنامه‏ هاى مشتمل بر فساد و مخرّب جايز نيست.آيت اللّه صافى، جامع الاحكام، ج 1، 976؛ دفتر آيت‏اللّه بهجت.
آيت اللّه تبريزى: چنانچه نگاه كردن آنها باعث تهييج شهوت بر حرام يا ترويج فساد در جامعه باشد، جايز نيست و در غير اين صورت بايد مراعات مقررات و قوانين شود.آيت اللّه تبريزى، استفتاءات، س 1605.
آيت اللّه فاضل: استفاده از برنامه‏ هاى مفيد و مشروع آن اشكال ندارد؛ ولى مشاهده برنامه‏ هاى مشتمل بر فساد و مخرّب جايز نيست و اگر در اين زمينه مقرراتى وجود دارد، بايد رعايت شود.دفتر آيت اللّه فاضل.
آيت اللّه سيستانى: استفاده از ماهواره اگر مفسده نداشته باشد، جايز است و ديدن فيلم‏هاى مستهجن جايز نيست و تهيه آن در صورتى كه اطمينان پيدا شود ديگران از آن استفاده بدى نمى ‏كنند، اشكال نداردآيت اللّه سيستانى، سايت، س 2.. (احكام نگاه و پوشش، سيد مجتبي حسيني، كد: 68/500018)

اما قانون استفاده از ماهواره

 ‌طبق ماده 9 -قانون ممنوعيت بكارگيري تجهيزات دريافت از ماهواره( مصوب 23 بهمن 73 ) این کار خلاف قانون است

  ماده 9استفاده‌كنندگان از تجهيزات دريافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مكشوفه به مجازات نقدي از يك ميليون تا پنج ميليون ريال‌محكوم مي‌گردند.
 
‌الف - حمل ، نگهداري، نصب و تعمير تجهيزات دريافت از ماهواره ممنوع و مرتكبين به مجازات نقدي از يك تا پنج ميليون ريال محكوم‌مي‌گردند. ‌

قانون ممنوعيت بكارگيري تجهيزات دريافت از ماهواره در 23 بهمن 73 در مجلس تصويب و در 26 اسفند به تاييد شوراي نگهبان رسيد و آيين‌نامه اجرايي اين قانون نيز در جلسه جلسه 9 فروردين 74 هيات وزيران تصويب شده است.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها