خاك كربلا که مستحب است با مرده دفن شود ،تاثيري دارد؟

متن سوال: 
خاك كربلا که مستحب است با مرده دفن شود ،تاثيري دارد؟

يكي از مستحبات دفن ميت اين است كه مقداري از تربت امام حسين (ع) همراه ميت در قبر قرار داده شود چنان که در حدیثی از امام رضا (ع) نقل شده:«وَ يُجْعَلُ مَعَهُ فِي أَكْفَانِهِ شَيْ‏ءٌ مِنْ طِينِ الْقَبْرِ وَ تُرْبَةِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ؛(1) در کفن میت مقداری از گل قبر و تربت حسین بن علی (ع) قرار داده شود».
فقها دليل اين كار را طلب بركت و رحمت براي ميت و دور شدن ميت از عذاب الهي دانستند؛
علامه حلي (ره) داستاني را در اين زمينه نقل مي كند كه زن زناكاري بود . فرزنداني كه از زنا متولد مي شدند ، براي مخفي نمودن از فاميل خود آتش مي زد و آن ها را مي سوزاند . تنها كسي كه از اين مسئله با خبر بود، مادر اين زن بود. زماني كه اين زن، مُرد و او را دفن كردند، زمين بدن زن را قبول نمي كرد . به جاي ديگر او را منتقل كردند. باز هم زمين بدن اين زن را قبول نکرد . اطرافيان زن نزد امام صادق (ع) رفتند و ماجرا را براي حضرت تعريف كردند. حضرت رو كرد به مادر زن، و فرمود : مرتكب چه گناهاني در زندگي خود مي شد؟ مادر ، داستان را براي حضرت تعريف كرد و امام فرمود :
زمين، بدن اين زن را قبول نمي كند. زيرا مخلوقات خدا را به وسيله عذابي كه مختص به خداست (يعني سوزاندن در آتش) عذاب مي كرد.
سپس حضرت دستور داد مقداري از تربت امام حسين (ع) در قبر زن قرار دهند .وقتي اين كار را انجام دادند، خداوند متعال هم اين جنبه از معصيت زن را پوشاند . زمين بدن زن را قبول كرد.(2)دقت كنيد در روايت بيان نشده كه زن با واسطه تربت بهشتي شد اما بي تاثير نبود .
با توجه به نكات مذكور روشن مي شود كه قرار دادن تربت امام در قبر ميت، باعث كاهش عذاب و جلب بركت و رحمت الهي براي ميت مي گردد.
پي نوشت ها:
1. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏2، ص 217.
2. منتهى المطلب في تحقيق المذهب، علامه حلي، ج‌7، ص 386 ؛
وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، ج3‌، ص 29‌.

پربازدیدترین ها