خواص میوه های قرآنی چیست ؟

متن سوال: 
با سلام وخسته نباشيد خواص ميوه هاي قرآني چيست ؟

در باره خواص برخي ميوه ها که نامشان در قرآن آمده توضيحاتي بيان مي شود :
1- تين ( انجير ) : اين ميوه داراي ارزش غذائي فراواني است و لقمه اي است لذيذ ومغذي و مقوي براي هر سن وسال و خالي از پوست و هسته و زوائد . از انجير مي توان به عنوان قند طبيعي براي کودکان استفاده نمود ، ورزشکاران و آنها که گرفتار ضعف و پيري اند مي توانند از انجير براي تغذيه خود استفاده کنند. مي گويند افلاطون به قدري انجير را دوست مي داشت که بعضي آن را دوست فيلسوفان نا ميده اند . سقراط انجير را جذب کننده مواد نافع و دفع کننده مواد مضر مي دانست . جالينوس رژيم مخصوصي از انجير براي پهلوانان تنظيم کرده بود ، به پهلوانان روم و يونان قديم نيز انجير داده مي شد . غذا شناسان مي گو يند : انجير سر شار از ويتامين هاي مختلف و قند است و در بسياري از بيماري ها از آن به عنوان يک دارو مي توان استفاده کرد . مخصوصا هر گاه انجير و عسل را به طور مساوي مخلوط کنند براي زخم معده بسيار مفيد است و خوردن انجير خشک فکر را تقويت مي کند. خلاصه به دليل وجود عناصر عدني در انجير که سبب تعادل قواي بدن و خون مي گردد انجير را غذاي هر سن و شرائطي معرفي کرده اند . در حديثي از حضرت رضا –ع- آمده است : انجير بوي بد دهان را از بين مي برد ، لثه ها واستخوانها را محکم مي کند ، مو را مي روياند ، درد را بر طرف مي سازد و با وجود آن نياز به دارو نيست . و نيز فرمود : انجير شبيه ترين اشيا به ميوه بهشتي است .
2- زيتون : غذا شناسان و دانشمندان براي زيتون و روغن آن اهميت بسيار زيادي قائلند و معتقدند کساني که مي خواهند همواره سالم بمانند بايد از اين اکسير حياتي استفاده کنند . روغن زيتون دوست صميمي کبد است و براي رفع عوارض کليه ها و سنگ هاي صفراوي و قو لنج هاي کليوي و کبدي و رفع يبوست بسيار موثر است . به همين دليل در قرآن از درخت زيتون به عنوان شجره مبارکه ياد شده است . روغن زيتون نيز سرشار از ويتامين هاست و داراي فسفر و گوگرد و کلسيم و آهن و پتاسيم و منگنز است . مرهم هائي که از روغن زيتون و سير تهيه مي شود براي انواع درد هاي رماتيستي مفيد است و سنگ هاي کيسه صفرا با خوردن روغن زيتون از بين مي روند . در حديثي از امير مومنان چنين آمده است : خانه اي که در آن از سرکه و روغن زيتون به عنوان نان خورش استفاده ي کنند هر گز از طعام خالي نمي شود و اين غذاي پيامبران است . در حديث ديگري از از حضرت رضا –ع- آمده است : روغن زيتون غذاي خوبي است ، دهان را خوش بو و بلغم را بر طرف مي سازد ، رنگ صورت را صفا و طراوت مي بخشد ، اعصاب را تقويت کرده ، بيماري و درد و ضعف را لز ميان مي برد و آتش خشم را فرو مي نشاند . در حيثي از پيامبر بزرگ چنين آمده است : روغن زيتون را بخوريد و بدن را با آن چرب کنيد که از درخت مبارکي است .
3- خرما : در خرما کلسيم وجود دارد که عامل اصلي استحکام استخوان ها است و نيز فسفر وجود دارد که از عناصر اصلي تشکيل دهنده مغز و مانع ضعف اعصاب و خستگي است و قوه بينائي را تقويت مي کند . و نيز پتاسيم وجود دارد که فقدان آن را در بدن علت حقيقي زخم معده مي دانند و وجود آن براي آن براي ما هيچه ها و بافت هاي بدن بسيار پر ارزش است . خرما ضد سرطان است و در مناطقي که مصرف خرما بيشتر است ابتلاي به سرطان کمتر است و عامل اين موضمع را وجود منيزيم مي دانند . قند فراواني که در خرما وجود دارد از سالم ترين قند ها است که حتي در بسياري از موارد، مبتلايان به بيماري قند نيز مي توانند به راحتي از آن استفاده کنند . دانشمندان در خرما 13 ماده حياتي و 5 نوع ويتامين کشف کرده اند که آن را به صورت يک منبع غذائي غني و بسيار پر ارزش در آورده است . در روايتي از علي –ع- آمده است : خرما بخوريد که شفاي بيما ري هاست .
4- انگور : در مورد انگور گفته اند که انگور يک داروخانه طبيعي است و از نظر خواص بسيار نزديک به شير مادر است يعني يک غذاي کامل است . انگور در بدن دو برابر گوشت ايجاد حرارت مي کند و علاوه بر اين ضد سم است و براي تصفيه خون و دفع رماتيسم و نقرس و زيادي اوره خون اثر درماني مسلمي دارد . انگورمعده و روده را لايروبي مي کند ، نشاط آفرين است و اندوه را بر طرف مي کند .اعصاب را تقويت کرده و ويتامين هاي موجود در آ ن به انسان نيرو و توان مي بخشد . انگور قدرت ميکرب کشي قابل توجهي دارد و عامل موثري براي مبارزه با سرطان است . در روايتي از پيامبر آمده است :بهترين طعام شما نان و بهتر ين ميوه شما انگور است .
{ ر. ک : تفسير نمونه ، ج 27 ، سوره تين و ج 11 ، ص 172 }

پربازدیدترین ها