دختری از اقوام را دوست دارم و واقعا به هم علاقه مندیم، به مادرم هم گفتم اما مادرم قبول ندارد!

متن سوال: 
دختری از اقوام را دوست دارم و واقعا به هم علاقه مندیم، به مادرم هم گفتم اما مادرم قبول ندارد به این خاطر که عده ای رفته اند زیرآب این دختر را پیش مادرم زدند، الان هم به هیچ صورت راضی نمی شود و میگوید این دختره خیلی زبون داره و تو رو خام کرده! به پدرم هم گفتم یک طوری رفتار می کند که انگار راضی نیست و میگه این دختره تو رو از خانواده جدا می کنه! مادرم هم می گه اگه با این بخوای ازدواج کنی تو رو عاق می کنم؟ ماندم چه کنم؟!

سلام گرم ما را پذيرا باشيد دوست عزيز. به سامانه مرکز ملي پاسخگويي به سوالات ديني خوش آمديد.
از اعتماد و اطمينان شما به اين سامانه بسيار سپاسگزاريم. کاربرمحترم؛
سخنان شما را که از عمق قلب تان برخاسته بود شنيديم. چقدر با صفا و صميمي دردودل کرده بوديد. و اما عشق و عاشقي از مشخصات اصلي سن شماست.
اولا احساس محبت و نياز به دوست داشتن ديگران، حق طبيعي هر جواني ست
و در ثاني زمينه ازدواج و تشکيل خانواده را فراهم ميکند. پس خدا را شکر که شما از نعمت سلامتي و جواني برخوردار هستيد و ميتوانيد از طعم شيرين زندگي لذت ببريد. از نکات بسيار مثبت و شگفت انگيز شما، مشورت با خانواده و احترام به نظر ايشان در امر ازدواج است. از اين بابت هزاران بار به شما و خانواده محترمتان تبريک ميگوييم که داراي چنين جوان برومند و شايسته اي هستند. خدا را شکر که چنين سرمايه هاي عظيمي مثل ادب و معرفت وحق شناسي داريد و ميتوانيد به خوبي از آنها استفاده کنيد.
پرسشگر گرامي براي آسان شدن مشکل توجه شما را به چند نکته جلب ميکنيم.
حتما خود شما ميدانيد که مردان داراي قدرت خارق العاده اي هستند و معمولا اولين نگاهي که از سوي چشم آنها به سمت جنس مخالفي که محبوب آنهاست، افکنده ميشود و در قلب ايشان احساس خاصي را به وجود مي آورد، همان عشق دوران جواني ست.دقيقا مثل حالي که الان شما از چند ماه پيش تا کنون داريد. نکته جالب اينجاست که معمولا اين حس محبت که گاهي شديد هم هست، از قلب بر ميخيزد و برگرفته از عقل و منطق نيست. زيرا مردان از طريق چشم مجذوب و شيفته زنان ميشوند و زنان از راه گوش. بنابراين اولين طليعه احساس در قلب شما از سوي مرکز عاطفه و نياز و همچنين درخواست هاي آني و ميل جنسي در مغز شما پديد مي آيد. شايد پذيرفتن اين جريان ازجانب شما سخت باشد يا گمان کنيد که محبت شما اينگونه نباشد، ولي واقعيت اين است که شما نيز مثل جوانان بي شماري هستيد که گرفتار محبت جنس مخالف شده ايد و از طرفي اين عشق شما را آنچنان مجذوب خود کرده است که فقط به ازدواج فکرميکنيد. در حاليکه هنوز براي تصميم گيري درباره مهم ترين رخداد زندگي فرصت بسياري داريد.
نکته ديگر درباره دوستي و به طور كلي روابط دوجنس مخالف پيش از ازدواج، اين است که معمولا داراي آفت‏ها و آسيب‏هاي رواني و اجتماعي جبران ناپذيري است. در ذيل به چند نمونه از اين آسيب‏ها اشاره مي‏شود:
1. فقدان شناخت درست و واقع بينانه:
معمولا ادّعا مي‏شود اين گونه روابط و دوستي‏ها به انگيزه ازدواج شكل مي‏گيرد، ولي با كمي دقّت فهميده مي‏شود، روح حاكم بر اين گونه دوستي‏ها، عشق‏ورزي كور است نه خردورزي. پاي خرد و عقل در ميدان عاشقي لنگ است. امام علي عليه السلام مي‏فرمايند: «حبّ الشّيء يعمي و يصمّ»، دوست داشتن چيزي انسان را كور و كر مي كند.
2. ايجاد جو بدبيني:
اين گونه دوستي ها نه تنها مشكلي را براي دختران و پسران حل نمي‏كند بلكه بر مشكلات آنان مي‏افزايد. اين گونه دوستي‏ها و روابط اگر به ازدواج منجر شود پس از مدتي از شكل‏گيري زندگي جو بدبيني و سوءظن را به دنبال خواهد داشت. پسر به خود مي‏گويد اين دختر وقتي به راحتي با من پيوند و رابطه دوستي برقرار نمود، پس از اعتقاد و ايمان قوي برخوردار نيست. بنابر اين از كجا معلوم پيش از ارتباط با من، با فرد ديگري طرح دوستي نريخته است. از كجا معلوم كه در آينده با اين كه همسر من است با ديگري ارتباط برقرار نكند؟ دختر نيز همين تصور را نسبت به پسر دارد.
3. افت تحصيلي يا ركود علمي:
اين گونه روابط باعث مي‏شود كه دو طرف تمام فكر و توجه و تمركز خود را صرف ديدارها و ملاقات‏هاي حضوري و تلفني خود بكنند و اين بزرگ‏ترين مانع براي رشد و ترقي علمي است؛ زيرا تحصيل دانش نيازمند تمركز نيروهاي فكري وروحي است. دل‏مشغولي و اضطرابي كه در اثر اين گونه پيوندها پديد مي‏آيد بزرگ‏ترين سد راه تعالي علمي و تحصيلي است؛ لذا متصديان امور علمي مدارس و دانشگاه‏ها توصيه مي‏كنند. حتي ايام عقد و نامزدي جوانان در بحبوحه تحصيلات نباشد تا آنان بتوانند با تمركز بيشتر فكر، در ادامه دروس و امتحانات موفق شوند.
4. عدم اسقبال از تشكيل كانون خانواده: اين گونه روابط و دوستي‏ها معمولا به انگيزه تفنّن و سرگرمي شكل مي‏گيرد و در خلال آن از خود باوري و زودباوري دختران سوء استفاده مي شود. متاسفانه در بسياري موارد بين عشق و هوس تمييز داده نمي‏شود. عشق حقيقي و پاك با هوس‏هاي آلوده و زودگذر، تفاوت جوهري دارد. برخي از اين روابط كه مبتني بر هوسراني و سرگرمي است، پس از مدتي رو به سردي و افول مي‏نهد. جاذبه و دل ربايي‏ها مربوط به روزها و ماه‏هاي اول دوستي است. ولي ديري نمي‏پايد كه اين روابط عادي شده و به جدايي مي كشد. حس تنوع طلبي انسان از يك طرف و فقدان عامل بازدارنده از طرف ديگر باعث مي‏شود برخي سراغ ازدواج و تشكيل خانواده نروند جامعه‏اي كه از تشكيل كانون خانواده استقبال نكند هيچ‏گونه ضمانتي براي رشد و شكوفايي فضايل انساني در آن وجود ندارد. عمده خوبي‏ها و كمالات والاي انساني در پرتو تشكيل خانواده‏اي سالم، به فعليت مي‏رسد.
5. اضطراب، تشويش و احساس نگراني:در دوستي‏هاي موجود بين دختران و پسران، از آنجا که مقاومتي بسيار قوي از طرف پدر يا مادر يا جامعه براي ممانعت از برقراري اين دوستي‏ها وجود دارد، اين گونه دوستي‏ها با مخاطرات رواني گوناگوني از جمله اضطراب و تشويش همراه است. وجود افکار ديگري چون احساس گناه، نگراني از تهديداتي که توسط پسر براي فاش کردن روابطش با دختر صورت مي‏گيرد، يک تعارض دروني و اضطراب مستمر را به دنبال خود دارد. بنابر اين وجود چنين دلهره ‏ها و اضطراب‏هايي که گاهي لطمه‏هاي جبران ناپذيري بر جسم و روان انسان دارد، از جمله آسيب‏هاي اين گونه روابط است. باتوجه به مسائل مطرح شده، اطمينان داريم که عاقلانه عمل خواهيد نمود.امابراي ازدواج کمي بيشتر صبوري کنيد، حتي اگر ميخواهيد با همين دختر خانم هم ازدواج کنيد اجازه دهيد کمي زمان بگذرد و ازدواجي عجولانه نداشته باشيد. شايد بعد از مدتي از تصميم خود منصرف شديد و يا اصلا با نگاهي منطقي به نتيجه رسيديد که اين ازدواج به صلاح نيست. نکته ديگر اين است که رفتن پيش دعا نويس و.... دردي را دوا نميکند، بلکه گاهي اوقات اين افراد شياد و سود جو هستند و از احساسات ناب و پاک شما سوء استفاده ميکنند.
پس اجازه ندهيد که بازيچه دست برخي انسانهاي مثبت نما قرار بگيريد.
در مورد بدگويي از اين دختر خانم نزد مادر و يا خود شما نيز بدانيد که شايد برخي از اطرافيان ميخواسته اند شما را از تصميم خود منصرف کنند و به اين کار دست زده اند. البته کار درستي نيست که آبروي يک دختر خانم را بازيچه قرار دهند، ولي شايد به اصطلاح قصد خير خواهي براي شما داشته اند. پرسشگر گرامي در پايان چند نکته تکميلي را براي شما بيان ميکنيم: - بدانيد که احساسات پاک شما را کاملا درک ميکنيم، ولي ازدواج رکن بسيار بسيار مهمي در زندگي ست. - بايد با شناخت کافي و دقت مناسب انجام شود. - يکي از بهترين سن ها براي ازدواج آقايان 24 سال و دختر هاا 18 سال است. - رضايت خانواده نقش بسيار مهمي در خوشبختي زوجين دارد. - محبت و عشق به تنهايي کافي نيست. همه جوانب زندگي بايد سنجيده شود. - ازدواج فرآيندي طبيعي ست و بايد با اسباب طبيعي و عرف جامعه پيش رود، استفاده از دعا و ....پيشنهاد نميشود مگر در موارد ضروري مثل اطمينان از بسته شدن بخت دختري و آنهم در صورتي که مراجعه به علما و انسانهاي مومن و خداشناس باشد. - تا زمان ازدواج، هدف گذاي براي آينده،بيکار و تنها نبودن، تفريحات شادو سالم، معاشرت با دوستان و اقوام، ورزش و.... ميتواند جوانان عزيز را براي ورورد به عرصه استقلال در زندگي و فرآيند مهم ازدواج مهيا و آماده کند.
براي شما آرزوي موفقيت و پيروزي و خوشبختي داريم. دعاي خير ما بدردقه راه شما باد.

پربازدیدترین ها