درخواست پول از ارباب رجوع یا هدیه گرفتن از ارباب رجوع چه اشکال دارد؟

متن سوال: 
درخواست پول از ارباب رجوع یا هدیه گرفتن از ارباب رجوع چه اشکال دارد؟

سلام عليکم
1-اگر مراد شما هدیه در محیط کار است باید عرض کنیم: هديه در محيط کار و از جانب ارباب رجوع، يکي از خطرناک ترين چيزها است و هر چه بيشتر از آن اجتناب کنيد، به صرفه دنيا و آخرت شما، خواهد بود. فقط در يک صورت، دريافت آن جايز است و آن، اين است که هديه دهنده، با اصرار زياد و با امتناع مأمور از قبول، بالآخره به نحوي آن را اهداء کند. آنهم بعد از انجام کار و بدون مذاکره و حتّي توقّع قبلي. هيچ يک از مراجعه کنندگان به ادارات حق ندارند براي انجام کار خود پول يا خدمتي را به طور غيرقانوني به کارمند اداري که مکلّف به خدمت به مراجعين است، ارائه دهند، همچنين کارمندان ادارات هم که از نظر قانوني موظف به انجام کار مردم هستند، حق ندارند هيچ گونه مبلغي را به طور غيرقانوني در برابر انجام کار مراجعه کنندگان درخواست و يا دريافت کنند و جايز نيست در اين مال تصرّف نمايند، بلکه بايد آن را به صاحبانش باز گردانند. (1) 2-اگر مراد شما رشوه در باب قضا است باید عرض کنیم: رشوه در باب قضا (حکم)
رشوه به قاضی به یکی از صورت­‌های زیر است:
الف) رشوه برای صدور حکم به نفع راشی، (رشوه دهنده) چه حکم به حق باشد و چه باطل؛ مثلا راشی می‌گوید:«من نمی‌دانم این خانه ملک کیست، ولی می‌خواهم شما طوری حکم کنی که این خانه مال من بشود.»
ب) رشوه برای صدور حکم حق؛ راشی به قاضی پول می­‌دهد تا هر چه حق است، حکم کند؛ اگرچه به ضرر او باشد.
ج) رشوه برای صدور حکم باطل؛ راشی به قاضی می‌گوید: «این پول را بگیر و حکم باطل را صادر کن»؛ حکمی که هم قاضی و هم راشی می­‌دانند باطل است.
رشوه در هر سه صورت، هم بر راشی و هم بر مرتشی (رشوه گیرنده) حرام است. (2) انشاءالله سلامت موفق باشيد 1. اجوبه الاستفتائات مسئله 1246 2. رساله آموزشی جلد 2 بحث رشوه موجود در: http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27819

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها