در سلام به ساحت مقدس امام عصر (عج) عبارت یا شریک القرآن چه معنی دارد

متن سوال: 
با سلام در سلام به ساحت مقدس امام عصر (عج) عبارت يا شريک القرآن چه معني دارد.

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
در حقيقت «شريک القرآن» به معناى «همپا و همراه بودن با قرآن» است.
خواندن ‏امام زمان (عليه‏السلام) با تعبير زيبا و گرانسنگ «شريک‏القرآن‏» برگرفته ‏از سخنان ائمه معصومين عليهم‏السلام است. اين تعبير در چند زيارت معتبر خطاب به امام حسين و حضرت مهدى عليهما السلام وارد گرديده است:
«السلام عليک يا امين‏الرحمان، السلام عليک يا شريک‏القرآن‏» (بحار، ج‏97، ص‏336)
«السلام عليک يا صاحب‏الزمان، السلام عليک يا خليفة الرحمان، السلام عليک يا شريک القرآن، السلام عليک يا قاطع البرهان‏» (مفاتيح‏الجنان، جامع‏الزيارت)
ازطرفى چون تعبير «شرکاءالقرآن‏» در زيارت مجموعه ائمه معصومين (عليهم‏السلام ) مورد استفاده قرار گرفته، يقينا مفرد آن «شريک‏القرآن‏» در مورد شخصيت ممتاز اين سلسله، يعنى حضرت مهدى (عليه‏السلام) صادق خواهد بود.
علاوه بر اين، اگر «شريک‏القرآن‏» بودن به معناى «همپا و همراه بودن با قرآن‏» باشد، کلام جاودانه پيامبر ،صلى‏الله عليه و آله، بر آن دلالت دارد که فرمود:
«من کتاب خدا و خاندان خودم را به عنوان دو وديعت گرانبها در بين شما باقى مى‏گذارم، تا زمانى که به آن دو چنگ‏زده باشيد، هرگز گمراه نخواهيد شد.»
اگر عترت و خاندان معصوم پيامبر صلى‏ الله ‏عليه‏ و آله قرين قرآن و همراه و همپاى آن شمرده شده‏اند، به يقين در روزگار ما اين عنوان در وجود شريف تنها باقيمانده آنان، امام زمان عليه‏السلام تجلى مى‏يابد. تنها او است که در اين دوران هميشه با قرآن و در کنار قرآن بوده و خواهد بود. اگر قرار باشد امت اسلام به حفظ امانت هاى پيامبر بزرگوار خويش پايبند باشند بايد در ضمن تمسک به قرآن، همواره به ولاى شريک القرآن، حضرت مهدى عليه‏السلام نيز متمسک باشند.
اگر «شريک‏القرآن‏» بودن، ناظر به نقش امام زمان عليه‏السلام در استمرار و ادامه حيات قرآن باشد، باز هم شواهدى در روايات و زيارات وجود دارد، که از آن جمله است:
«اللهم جدد به ماامتحى من دينک و احى به ما بدل من کتابک‏» (صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانى، مفاتيح الجنان، ص103)
خدايا آنچه از دينت ‏به نابودى گراييده، به وسيله او تجديد فرما و آنچه از کتابت دگرگونى و تبديل پذيرفته به وسيله او احيا کن.
«... و احى بوليک القرآن‏» ( مفاتيح ، زيارت امام زمان، عليه‏السلام)
و قرآن را به ولى خويش - امام زمان عليه‏السلام حياتى دوباره بخش.
«و احى به ميت الکتاب والسنة‏» (همان)
خداوندا! امام زمان عليه‏السلام، را احياگر قرآن و سنت پيامبر صلى الله ‏عليه‏ و آله، قرار ده.
با توجه به اين که اين زيارت ها و دعاها برگرفته از کلام معصومين عليهم‏السلام، و حتى برخى از آن ها وارد شده از ناحيه مقدسه خود امام زمان عليه‏السلام است، نشانگر نقش قطعى آن بزرگوار در حيات قرآن و آثار حيات‏بخش آن است، که خود مى‏تواند جلوه‏اى ديگر از «شريک‏القرآن‏» بودن به شمار آيد.
و...
موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها