در مورد مسجد جمکران و فضائل آن توضیح دهید

متن سوال: 
در مورد مسجد جمکران و فضائل آن، گاه اشکال شده که اصل داستان بر مبناي يک خواب بوده، و خواب هم حجّت نيست. آيا در اين رابظه مطالعه‏اي محقّقانه انجام شده است که در دسترس باشد؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
بر خلاف تصور شما جريان مسجد جمکران در بيداري واقع شده است و در خواب نبوده است.
مرحوم ميرزا حسين نوري درباره تاريخچه تأسيس مسجد جمکران از قول شيخ فاضل حسن‌بن حسن قمي معاصر شيخ صدوق در کتاب «تاريخ قم» از کتاب «مونس الحزين في معرفته الحق و اليقين» نقل کرده است: شيخ عفيف صالح حسن‌بن مثله جمکراني مي گويد: من شب سه شنبه هفدهم ماه مبارک سال 393 ه.ق در خانه خود خوابيده بودم که ناگاه جماعتي از مردم به در خانه من آمدند و مرا از خواب بيدار کردند و گفتند برخيز و خواسته امام زمانت را اجابت کن که تو را مي خواند. آنها مرا به محلي آوردند که اکنون مسجد(جمکران) است
حضرت مهدي(عج) مرا به نام خواندند و فرمودند: برو به حسن بن مسلم بگو: اينجا زمين شريفي است و حق تعالي اين زمين را بر زمين هاي ديگر برگزيده و شريف کرده است. تو آن را گرفته به زمين خود ملحق کرده اي ... . آن گاه فرمود : به مردم بگو:به اين مکان رغبت کنند و آن را عزيز بدارند.(النجم الثاقب، صفحه 383 – 292)
آيت الله العظمي مرعشي نجفي در تأييد مسجد جمکران مي فرمايد: اين مسجد شريف؛ مورد احترام کافه شيعه از غيبت صغرا تا به امروز بوده است که حدود 1202 سال مي گذرد. همين طور که شيخ بزرگوار مرحوم صدوق کتابي به نام مونس الحزين دارند که حقير آن نسخه را نديده ام ، ولي مرحوم آقاي حاج ميرزا حسين نوري ، استاد حقير از آن کتاب نقل مي فرمايد و بالجمه اين مسجد مقدس مورد احترام علماي اعلام و محدثان کرام شيعه بوده و کرامات متعددي از مسجد جمکران ديده شده است! ( به نقل از با گام هاي سبز انتظار، ص 194).
موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها