دعا برای خوش اخلاق شدن همسر؟

متن سوال: 
سوال: آيا دعا يا ذکري براي ايجاد محبت ميان زن و شوهر وجود دارد؟

سلام وقت شما بخير
در گام اول بايد بر اساس معيارهاي ديني همسر را برگزيد و در گام بعد بر اساس دين زندگي نمود و بايد دانست، خداوند مقلب القلوب است و بهترين راه براي اينکه مهر و محبت ما در قلب ديگران قرار بگيرد و رابطه ما با مردم خوب شود، بايد رابطه خود را با خداوند بهتر و قوي تر کنيم. بايد از طريق اهل البيت عليهم السلام و مخصوصا امام زمان توحيد و توسل خود را افزايش دهيم. اين سريع ترين و بهترين راه براي ايجاد محبوبيت مي باشد. پس ترک محرمات، انجام واجبات همراه با توسل به ائمه اطهار عليهم السلام بايد باشد تا محبت و عشق ماندگار و الهي پديدار شود.
علاوه بر اين خوبست 786 مرتبه « بسم الله الرحمن الرحيم» با حالت وضو بر آب خوانده شود و به صورت شربت عسل و زعفران ميل شود. خوبست چندين روز اين کار تکرار شود و اگر ساير اعضاء منزل نيز ميل کنند براي افزايش محبت بسيار خوبست.
بهترين دعا براي فردي که زود عصباني مي شود صلوات است. استغفار نيز اثر فراواني دارد. توصيه مي کنيم نماز جعفر طيار که در مفاتيح الجنان نيز آمده و در ميان بزرگان معروف و متداول هست تا مدتي مداومت شود البته همه شرايط با دعا نيست بلکه بايد علاوه بر دعا با مطالعه و حتي اصلاح و تغيير رفتار زمينه خوش خلقي همسر را فراهم کرد، گاهي با گفتگو و مهرباني مي توان بهترين تاثيرات را در زندگي داشت. حتي مي توان با استفاده از تغييرات محيط مثل زيباسازي آرامش را به همسرتان هديه کنيد. در منزل سعي کنيد با صداي نسبتا بلند قرآن بخوانيد همه اينها سبب نورانيت خود شما و معطر شدن فضاي خانه شما خواهد شد که حتما تاثير گذار است.
ضمنا مي توانيد در قنوت نماز اين دعاي قرآني را بخوانيد « رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً»فرقان ، 74. و آنان که مى‏ گويند: اى پروردگارما، از همسران و فرزندانمان دل هاى ما را شاد دار، و ما را پيشواى پرهيزگاران گردان‏.
مي خواهم دعا کنم همسرم در زندگي مطيع من باشد آيا در اين زمينه دعايي از اهل بيت (ع) به ما رسيده است؟

پرسش

مي خواهم دعا کنم همسرم در زندگي مطيع من باشد، آيا در اين زمينه دعايي از اهل بيت (ع) به ما رسيده است؟ اگر بخواهم در قنوت چنين چيزي از خدا بخواهم به عربي چه مي شود؟

پاسخ اجمالي

دعاها، لازم نيست حتماً به زبان عربى خوانده شوند؛ هرچند به عربي بهتر است، حتى دعا در نماز به زبان فارسى جايز است. نکته مهم تر اين که انسان بايد شرايط ديگر تأثير گذاري دعا را نيز رعايت کند، مانند اين که: دعا نبايد بر خلاف سنت الاهى باشد. طبق آموزه هاي ديني بهترين دعا، دعايي است که انسان از روي خلوص و به زبان خود بخواند. متن برخي از دعاهاي وارده را در پاسخ تفصيلي ملاحظه کنيد:

پاسخ تفصيلي

آنچه در ارتباط با پرسش مورد نظر مي شود گفت اين است که:

دعاها، لازم نيست حتماً به زبان عربى خوانده شوند؛ هر چند به عربي بهتر است، حتى دعا در نماز به زبان فارسى جايز است.
نکته مهم تر اين که انسان بايد شرايط ديگر تأثير گذاري دعا را نيز رعايت کند، مانند اين که: دعا نبايد بر خلاف سنت الاهى باشد،
[2] مثلاً اگر منظور شما در اين اطاعت و مطيع بودن، محدود به حدود وظايف زن در برابر شوهر باشد، يا بدون اجازه شما از منزل بيرون نرود و … اين خواسته معقول است، اما اگر چيزي غير از اينها باشد طبيعي است که جايي براي دعا نيست.
طبق آموزه هاي ديني بهترين دعا، دعايي است که انسان از روي خلوص و به زبان خود بخواند: زُرَارَةَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَلِّمْنِي دُعَاءً فَقَالَ إِنَّ أَفْضَلَ الدُّعَاءِ مَا جَرَى عَلَى لِسَانِکَ. [3] زراره مي گويد از امام صادق گفتم دعايي به من ياد بده فرمود: بهترين دعا آن دعايي است که بر زبانت جاري شود.
البته در قرآن کريم و کتاب هاي ادعيه، دعاهايي به صورت کلي بيان شده است که در اين جا نمونه هايي را که در اين مورد وارد شده است ذکر مي کنيم:

“… رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً”؛ [4] و آنان که مى‏گويند: اى پروردگارما، از همسران و فرزندانمان دل هاى ما را شاد دار، و ما را پيشواى پرهيزگاران گردان‏.

در دعاي ابو حمزه ثمالي آمده است:

“يا خير من سئل و أجود من أعطى أعطني سؤلي في نفسي و أهلي [و والدي‏] و ولدي و أهل حزانتي و إخواني فيک و أرغد عيشي و أظهر مروتي و أصلح جميع أحوالي‏…”.

اي برترين کسي که از او در خواست شده است، و اي بخشنده ترين بخشايندگان، از تو مي خواهم خواسته ام را در مورد خودم و خانواده ام (و پدر و مادرم) و فرزندانم و برادرانم برآورده کني، و زندگي ام را خوش و مروت و فتوتم را محکم و آشکار گردان، و جميع احوالم را اصلاح فرما.

“اللهم صل على محمد و آل محمد و اکفني المهم کله و اقض لي بالحسنى و بارک لي في جميع أموري و اقض لي جميع حوائجي، اللهم يسر لي ما أخاف تعسيره؛ فإن تيسير ما أخاف تعسيره عليک سهل يسير و سهل لي ما أخاف حزونته و نفس عني ما أخاف ضيقه و کف عني ما أخاف غمه و اصرف عني ما أخاف بليته، يا أرحم الراحمين”‏.

خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست و امور مهم من را کفايت فرما و به بهترين وجه جاري کن، و تمام امورم را مبارک گردان و همه خواسته هايم را مهيا کن، خداوندا: آنچه که از سختي اش مي ترسم برايم راحت گردان؛ زيرا چنين عملي براي تو آسان است. هر آنچه موجب حزن و اندوهم است، برايم آسان گردان و مرا از سختي آنچه مي ترسم رها کن و از غم ها رها گردان و آنچه را از بليات مي ترسم نجات ده!

لازم به ذکر است چنانچه در اين دعاها دقت شود، مشاهده مي شود که يکي از موارد اين دعاها، طلب اصلاح و گره گشايي از گره ها و مشکلات خانوادگي است که از درگاه خداوند استمداد مي شود.

[1] آيت الله بهجت، مجمع المسائل، ج 1، 398؛ مقام معظم رهبري، اجوبة الاستفتائات، ص 99.
[2] فلسفى، محمد تقى، شرح دعاى مکارم الاخلاق، ج 1، ص 2. دانشنامه‏ قرآن و قرآن پژوهى به کوشش بهاء الدين خرمشاهى، ج 1، ص 1054. سيد محمد باقر شهيدى، هبة الدين شهرستانى، دعاها و تهليلات قرآن، ص 43؛ قرشى، سيد على اکبر، قاموس قرآن، واژه‏ دعا.
[3] “عَلِيُّ بْنُ مُوسَى بْنِ طَاوُسٍ الْحُسَيْنِيُّ فِي کِتَابِ أَمَانِ الْأَخْطَارِ نَقْلًا مِنْ کِتَابِ الدُّعَاءِ لِسَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَلِّمْنِي دُعَاءً فَقَالَ إِنَّ أَفْضَلَ الدُّعَاءِ مَا جَرَى عَلَى لِسَانِکَ وَ نَقْلًا مِنْ کِتَابِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ الْأَنْصَارِيِّ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سَأَلَهُ سَائِلٌ أَنْ يُعَلِّمَهُ دُعَاءً فَقَالَ إِنَّ أَفْضَلَ الدُّعَاءِ مَا جَرَى عَلَى لِسَانِکَ” وسائل الشيعة، ج 7، ص 139.
[4] فرقان ، 74. منبع اسلام کوئست.

پربازدیدترین ها