دوستم امتیاز واردات خودرو دارد،‌ من میتوانم وارد کنم و سهمی هم به او بدهم؟

متن سوال: 
با سلام ميخواستم در مورد حکم سود حاصل از واردات خودرو با شرايط زير اطلاع پيدا کنم: دولت به يکي از عوامل خود تعدادي سهميه واردات خودرو لوکس از مرز را داده است که خودرو را با پرداخت حق گمرک کمتر ( ولي قانوني ) ميتواند وارد کند. حال بنده ميخواهم از طرف آن شخص کار واردات را انجام دهم و از سود حاصل ، مقداري به شخص صاحب امتياز بدهم و مقداري نيز خودم بردارم. ميخواستم ببينم با توجه به اينکه دولت خود اين سهميه و امتياز را به آن شخص داده که ميتواند با پرداخت حق گمرک بسيار کمتر از معمول خودرو وارد کند ، سود حاصل و کار ما حلال است يا حرام؟

سلام عليکم
چنانچه خلاف قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران باشد (یا زد و بند و تقلب در کار باشد آنچنان که این روزها در میان بعضی رایج است به این معنا که ظاهر کار قانونی است اما از طرق مجاری غیر قانونی توانسته اند چنین امتیازاتی را بگیرند) این کار جايز نيست در غير اينصورت اصل این واردات اشکالي ندارد (به شرطی که شخص خاص در این مساله موضوعیت نداشته باشد به این معنا که این شخص امتیاز وارد کردن را قانونا دارد به این معنا باشد که چه خودش چه دیگران میتوانند با اجازه ی او از این امتیاز استفاده نمایند). (1)
در ضمن در مورد قراردادی که با دوست خود می بندید نیز باید موازین شرعی رعایت شود به این معنا که سود حاصله از این کار که میخواهید مقداری از آن را به دوستتان بدهید باید معلوم باشد روی چه حساب و کتابی و روی چه عقد شرعی،‌ این مقدار به او منتقل می گردد.
اگر ابهامی برای شما باقی است برای توضیح بیشتر می توانید از طریق همین سامانه سوال خود را بفرستید. همچنین می توانید با 096400 تماس بگیرید یا در سامانه ی eporsesh.com با کارشناسان ما به صورت زنده گفتگو کنید.
انشاءالله سلامت و موفق باشيد.

1. جامع المسائل آيه الله فاضل لنکراني ج2 مسئله 740

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها