راههای کنترل استرس چیست ؟

متن سوال: 
چگونه استرس را کنترل کنيم؟

سلام وقت شما بخير




بهترين راه براي کنترل اين استرس هاي بي دليل تفکر در مورد آن است. خوب است در اين مواقع از خود سوال کنيد چرا من اضطراب دارم؟ آيا اين مسئله تا اين حد تنش برانگيز است و اهميت دارد؟ اگر من اضطراب نداشته باشم چه مي شود؟ آيا اضطراب من نتيجه بهتري ايجاد ميکند؟

از طرفي سعي کنيد با خودآگاهي و فکرکردن به اضطراب موجود تلاش در آرام کردن خود کنيد. با تنفس هاي آرام و عميق براي چند لحظه و تمرکز بر روي آن آرامش را در خود ايجاد کنيد و ذهن را به موضوع ديگري معطوف سازيد. شايد در ابتدا لازم باشد در طول روز چندين بار اين تمرين را داشته باشيد اما با اين تمرين ذهن را عادت مي دهيد در اضطراب باقي نماند.

به جاي استرس براي مسايل که اغلب هم کم اهميت هستند سعي کنيد براي حل آنها زماني را تعيين کنيد و يا مشورت بگيريد. در افکار تنش زا باقي نمانيد و در جا نزنيد.

اگر مساله اي قابل حل نيست آن را رها کنيد و از خداوند طلب کمک کنيد.

به عنوان تمرين هر روز در زماني خاص تمرين ريلکسيشن داشته باشيد.

حتما يک فعاليت ورزشي مستمر و منظم داشته باشيد.

سعي کنيد با خاطرات گذشته زندگي نکنيد و به آن چيزي که مي‌توانيد تغيير دهيد، فکر کنيد و مابقي را در مسيرش به حال خود رها کنيد.

وقتي که احساس اضطراب داريد، تند و سريع راه نرويد يا به دنبال يک سرگرمي باشيد.

تجسم يک منظره‌ي زيبا مي‌‌تواند ذهن شما را از يک موقعيت استرس زا دور کند. هر گاه فرصت کرديد، چشم هاي خود را ببنديد و مکاني آرام و زيبا را در ذهن خود مجسم کنيد و آن را با تمام وجود حس کنيد.

براي انجام هر کاري، زمان مشخصي را اختصاص دهيد.

زماني که با تلفن صحبت مي کنيد، به جاي انجام همزمان کارها، بهتر است به راحتي بنشينيد و به مکالمه خود تمرکز کنيد و نيز زماني که با کامپيوتر کار مي کنيد به کار يا پروژه ديگري نپردازيد.

سعي کنيد با خاطرات گذشته زندگي نکنيد و به آن چيزي که مي‌توانيد تغيير دهيد، فکر کنيد و مابقي را در مسيرش به حال خود رها کنيد.

از آنجايي که افراد شاد بيشتر از ديگران مايل به کمک ديگران هستند، هم ياري با ديگران، شادي و رضايت فرد را افزايش مي دهد و آرامش دهنده است.

تمرين ريلکسيشن بايد به طور منظم و در يک زمان و مکان کاملا ساکت که کسي مزاحمتان نباشد انجام شود. لباسهاي تنگي را که به تن داريد شل کنيد از قبيل کفش يا کت و يک لباس راحتي بپوشيد بعد مي توانيد روي زمين يا تخت يا صندلي بنشينيد و براي سر و دستتان هم محافظ داشته باشيد. اگر هم مي توانيد دراز بکشيد بايد پاهايتان را دراز کنيد. در هر صورت بدنتان بايد کاملا راحت باشد و هيچ ناراحتي حس نشود. حالا مي توانيد چشم هايتان را ببنديد و آرام نفس بکشيد. طوري نفس بکشيد که تا 5 بشماريد و نفستان را به ريه ها بدهيد و تا 5 بشماريد و خارج کنيد. هوا را از بيني وارد بدنتان کنيد و از دهان خارج کنيد. در حين تنفس فقط فکر آرامش و نفس کشيدنتان باشيد و راحت نفس بکشيد. اگر نمي توانيد تا 5 نفستان را نگه داريد. براي شروع هر چقدر که مي توانيد را بشماريد.

پس از آن سعي کنيد بدنتان کاملا شل و راحت باشد و از عضلات پنجه پا شروع کنيد و يک به يک همه عضلات بدن خود را شل و رها کنيد و چند بار اين کار را تکرار کنيد تا ريزترين عضلات بدنتان اين کار را انجام دهيد مثل وقتيکه داخل يک وان آب گرم مي شويد بايد احساس سبکي و راحتي کنيد. حتي به عضلات جمجمه، فک، زبان و ... هم بپردازيد.

در اين تمرين مي توانيد براي موثرتر بودن به يک موسيقي آرامش بخش با صداي ملايم و بي کلام هم گوش دهيد.

پس از اين که احساس کرديد همه عضلات شما راحت و شل شده اند در همين وضعيت به يک تصوير ذهني آرامش بخش فکر کنيد. يک منظره يا ساحل دريا يا ... مهم اين است که با تمام حواستان او را درک کنيد و به آرامش برسيد. حتي مي توانيد اهداف خود را در اين تصوير ذهني مجسم کنيد و خود را در وضعيتي تصور کنيد که به هدف مورد نظر رسيده ايد.

سپس تنفس هاي عميق را تکرار کنيد. ده مرتبه کلمه آرامش را به صورت ذهني و آرام تکرار کنيد. اين تمرين بيست دقيقه طول مي کشد.

فقط براي خارج شدن از تمرين به يکباره بلند نشويد و خيلي آرام با حرکت دادن دستها و پاها و سپس آرام نشستن از تمرين ريلکسيشن خارج شويد.

بعد از تمرين هم مي توانيد بعضي از حرکات کششي آرام را روي عضلات بدنتان مثل پاها و دستها انجام دهيد تا کاملا حس نشاط داشته باشيد.
موفق باشيد.

پربازدیدترین ها