رفتن نزد دعانویس اشکال دارد؟

متن سوال: 
بنام خدا باسلام حضور محترم کارشناسان عزيز وارجمند مراجعه به دعانويسان جهت برطرف شدن مشکلات مانند بيماريها و دفع چشم زخم جه حکمي دارد؟ واصولا دعانويسي در اسلام جايز است يا خير؟

سلام عليکم
شكي نيست كه يكي از عوامل مؤثر در عالم اسباب و مسببات, دعا است همان طور كه صله رحم باعث طول عمر, يا صدقه, سبب برطرف شدن بلاها مي شود, و اين ها از سنّت هاي الهي هستند, دعا هم يكي از اين سنّت ها است. چنان كه در برخي روايات هم چنين در كتاب مفاتيح الجنان مرحوم حاج شيخ عباس قمي آمده است كه براي دفع يا رفع برخي بلايا وگرفتاري و حل مشكلات آمده است فلان دعا را بخواند يا بنويسد و همراه خود داشته باشد. البته استجابت دعا – چه به صورت نوشته باشد و يا خوانده شود - آداب و مقدمات و شرايطي دارد. برخي از شرايط مربوط به دعاكننده و برخي مربوط به دعا شونده و يا به اصل و محتواي دعا بر مي گردد.
اگر دعانويس آدم خوبي بوده و داراي تقوا و نفس پاكي باشد, و ساير آداب و شرايط دعا محقق باشد، دعايش مستجاب مي شود, اما كساني هم پيدامي شوند كه دعانويسي را وسيله امرار معاش خود قرار داده و مردم را از اين راه فريب مي دهند, در اين صورت نمي توان به آنان اعتماد كرد و مراجعه به آنان جايز نيست.
مراجعه به دعانويس، از طرف كساني صورت مي گيرد كه معمولاً نتوانسته اند براي گرفتاري خود چاره جويي كنند و يا به دعاي خود اعتمادي ندارند و فكر مي كنند اگر به آن ها رجوع كنند، مشكلشان حل خواهد شد. و چه بسا به دليل اعتمادي كه به آنها دارند، حالت تلقين به نفس در افراد ايجاد مي شود و با اين روحيه قدرت و تسلط بر بيماري يا مشكل خود پيدا نمايند و به تدريج آن را حل كنند . اما در هيچ كتاب و به نظر هيچ مرجعي ديني، رجوع به دعانويس توصيه نشده است، بلكه همه افراد تشويق شده اند خودشان دست به دعا بردارند و از خدا كمك بخواهند.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها