شرایط شیر دادنى که علت محرم شدن است؟

متن سوال: 
خوردن شير يک زن چه حکمي دارد؟ چه بايد کرد؟ ازدواج با خواهر او چه حکمي دارد؟ و چگونه مي توان پاک گرديد؟

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .

شرايط شير دادنى که علت محرم شدن است

2474 شير دادنى که علت محرم شدن است هشت ‏شرط دارد: اول: بچه شير زن زنده را بخورد، پس اگر از پستان زنى که مرده است‏شير بخورد فايده ندارد. دوم: شير آن زن از حرام نباشد، پس اگر شير بچه‏اى را که از زنا به دنيا آمده به بچه ديگر بدهند، به واسطه آن شير، بچه به کسى محرم نمى‏شود. سوم: بچه شير را از پستان بمکد پس اگر شير را در گلوى او بريزند نتيجه ندارد. چهارم: شير خالص و باچيز ديگر مخلوط نباشد. پنجم: شير از يک شوهر باشد. پس اگر زن شيردهى را طلاق دهند بعد شوهر ديگرى کند و از او آبستن شود و تا موقع زاييدن، شيرى که از شوهر اول داشته باقى باشد و مثلا هشت دفعه پيش از زاييدن از شير شوهر اول و هفت دفعه بعد از زاييدن از شير شوهر دوم به بچه‏اى بدهد، آن بچه به کسى محرم نمى‏شود. ششم: بچه به واسطه مرض شير را قى نکند و اگر قى کند بنابر احتياط واجب کسانى که به واسطه شير خوردن به آن بچه محرم مى‏شوند بايد با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمايند. هفتم: پانزده مرتبه يا يک شبانه روز به طورى که‏در مساله بعد گفته مى‏شود شير سير بخورد يا مقدارى شير به او بدهند که بگويند ازآن شير استخوانش محکم شده و گوشت در بدنش روييده است، بلکه اگر ده مرتبه هم به او شير دهند احتياط مستحب آن است کسانى که به واسطه شير خوردن او به او محرم مى‏شوند با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمايند. هشتم: دو سال بچه تمام نشده باشد و اگر بعد از تمام شدن دو سال او را شير دهند به کسى محرم نمى‏شود بلکه اگر مثلا پيش از تمام شدن دو سال چهارده مرتبه و بعد از آن يک مرتبه شير بخورد به کسى محرم نمى‏شود، ولى چنانچه از موقع زاييدن زن شيرده بيشتر از دو سال گذشته باشد و شير او باقى باشد و بچه‏اى را شير دهد آن بچه به کسانى که گفته شد محرم مى‏شود.

2475 بايد بچه در بين يک شبانه روز غذا يا شير کس ديگر را نخورد ولى اگر کمى غذا بخورد که نگويند در بين، غذا خورده اشکال ندارد و نيز بايد پانزده مرتبه را از شير يک زن بخورد و در بين پانزده مرتبه شير کس ديگر را نخورد ودر هر دفعه بدون فاصله شير بخورد ولى اگر در بين شير خوردن نفس تازه کند يا کمى صبر کند که از اولى که پستان در دهان مى‏گيرد تا وقتى سير مى‏شود يک دفعه حساب شود اشکال ندارد.

2476 اگر زن از شير شوهر خود بچه‏اى را شير دهد بعد شوهر ديگر کند و از شير آن شوهر هم بچه ديگر را شير دهد آن دو بچه به يکديگر محرم نمى‏شوند اگر چه بهتر است‏با هم ازدواج نکنند و نگاه محرمانه به يکديگر ننمايند.

2477 اگر زن از شير يک شوهر چندين بچه را شير دهد همه آنان به يکديگر و به شوهر و به زنى که آنان را شير داده محرم مى‏شوند.

2478 اگر کسى چند زن داشته باشد و هر کدام آنان با شرايطى که گفتيم بچه‏اى را شير دهد همه آن بچه‏ها به يکديگر و به آن مرد و به همه آن زنها محرم مى‏شوند.

2479 اگر کسى دو زن شيرده داشته باشد و يکى از آنان بچه‌اى را مثلاً هشت مرتبه و ديگرى هفت مرتبه شير بدهد آن بچه به کسى محرم نمى‌شود.

2480 اگر زنى از شير يک شوهر پسر و دخترى را شير کامل بدهد خواهر و برادر آن دختر به خواهر و برادر آن پسر محرم نمى‌شوند.

2481 انسان نمى‌تواند‏‏ بدون اذن زن خود با زنهايى که به‌واسطة شير خوردن خواهرزاده يا برادر زاده زن او شده‌اند ازدواج کند و نيز اگر با پسرى لواط کند نمى‌تواند‏‏ با دختر و خواهر و مادر و مادربزرگ آن پسر که رضاعى هستند يعنى به‌واسطه شير خوردن دختر و خواهر و مادر او شده‌اند ازدواج نمايد.

2482 زنى که برادر انسان را شير داده به انسان محرم نمى‌شود، اگرچه احتياط مستحبّ آن است که با او ازدواج نکند.

2483 انسان نمى‌تواند‏‏ با دو خواهر، اگرچه رضاعى باشند يعنى به‌واسطة شير خوردن، خواهر يکديگر شده باشند ازدواج کند و چنانچه دو زن را عقد کند و بعد بفهمد خواهر بوده‌اند، در صورتى که عقد آنان در يک وقت بوده هر دو باطل است و اگر در يک وقت نبوده عقد اولى صحيح و عقد دومى باطل مى‌باشد.

2484 اگر زن از شير شوهر خود کسانى را که بعداً گفته مى‌شود شير دهد شوهرش بر او حرام نمى‌شود، اگرچه بهتر آن است که احتياط کنند:
اول: برادر و خواهر خود را.
دوم: عمو و عمه و دايى و خاله خود را.
سوم: اولاد عمو و اولاد دايى خود را.
چهارم: برادر زاده خود را.
پنجم: برادر شوهر يا خواهر شوهر خود را.
ششم: خواهر زاده خود يا خواهر زاده شوهرش را.
هفتم: عمو و عمه و دايى و خاله شوهرش را.
هشتم: نوه زن ديگر شوهر خود را.

2485 اگر کسى دختر عمه يا دختر خالة انسان را شير دهد به انسان محرم نمى‌شود ولى احتياط مستحبّ آن است که از ازدواج با او خوددارى نمايد.

2486 مردى که دو زن دارد اگر يکى از آن دو زن فرزند عموى زن ديگر را شير دهد زنى که فرزند عموى او شير خورده به شوهر خود حرام نمى‌شود.
بااين شرايط اگرباشدمحرم شده ايدوراهي براي ازدواج وجودندارد.
انشاءالله عاقبت بخيرشويد.
التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها